Event på agendan
Tidskriftsbranschens event har drabbats hårt av pandemin – utan tvekan. Sveriges Tidskrifters intäktsrapport för 2020 visade att intäkterna föll kraftigt under det året. Vissa aktörer har knappt kunnat genomföra några event alls under pandemin. Några uppger att de tvingats permittera och säga upp personal.
Men 2021 ser det lite ljusare ut. Och en rundringning till flera aktörer i branschen som är stora eventarrangörer visar att många tror att 2022 kommer bli ett bra år för eventen.
– Jag tror att 2022 kommer bli all time high för oss ekonomiskt sätt. Det blir första helåret utan pandemieffekt, säger Olivia Lindström, eventchef på Breakit som bevakar tec, startups och det nya näringslivet och arrangerar både konferenser, nätverksträffar och webbkurser.
IDG Sverige, vars målgrupp är digitalt van, har relativt enkelt kunnat ställa om. De har bara arrangerat digitala event 2021, och sett att det fungerar bra ekonomiskt.
Även Tidningen Chef och DI-gruppen på Bonnier News (som ger ut bland andra Dagens Samhälle, Dagens Medicin och Resumé) har i stort sett bara satsat på digitala event fram tills nu i höst.
En lärdom som de och flera andra tidskriftsaktörer dragit under pandemin är att digitala format passar bäst för kortare event. En annan är att innehållet blir viktigare när konferensdeltagarna inte kan njuta av lunch och fika i pauserna. Då behövs ett program som är både unikt och rappt, samtidigt som det ska ge utrymme för många pauser så att deltagarna hinner laga mat hemma. De flesta aktörer har också sett fördelen med att digitala event kan locka en större målgrupp än fysiska event.
Många tidskriftsaktörer har även fått erfara att det inte är en hållbar lösning att köra ett fysiskt event precis som vanligt och sedan ställa upp en kamera längst bak och livestreama. Digitala event är som tv-sändningar. Det kan vara en bra idé att sända från en studio, där ljud och ljus blir proffsigt. Både DI-gruppen och IDG har investerat i egna studior under 2021.
En bra digital plattform där det går att interagera är också avgörande för att lyckas.
– Mitt råd är: var inte dumsnål! Tekniken ÄR eventet. Fungerar inte den så fungerar inte någonting, säger Olivia Lindström på Breakit.
Idag finns det ett brett utbud av digitala plattformar som kan ha parallella föreläsningar på olika scener, ett digitalt utställningsområde och direkt-chat.
– Det ska kännas som att man deltar fysiskt fast man sitter hemma, säger Maja Florin affärsområdeschef för möten & koncept på Di-gruppen.
Ett digitalt event är lite billigare att arrangera än ett fysiskt event. Men deltagarna online är sällan beredda att betala lika mycket. Flera tidskriftsaktörer upplever att publiken förväntar sig att digitala event ska vara gratis. Vissa, som Di-gruppen och IDG Sverige, som hållit på länge med digitala event, har dock efterhand lärt sig att ta betalt.
– Det går om man har ett bra innehåll, säger Maja Florin på Di-gruppen.
Höstens lättade pandemirestriktioner har öppnat upp för att testa ett nytt format, hybrideventet. Något som både Di-gruppen, Story House Egmont och Tidningen Chef har börjat med under hösten. Utmaningen är att få både de som är på plats och de som deltar digitalt att känna sig inkluderade. En bra lösning kan vara att ha två moderatorer, en som vänder sig till den fysiska publiken och en som har koll på det digitala flödet.
Många tror också på en återkomst för det gamla vanliga fysiska mötet. Tidskriftsaktörer som motorförlaget Albinsson & Sjöberg, Story House Egmont och Aller media hoppas mycket på det framöver.
– Vi kommer ha ett mindre antal renodlade digitala event, men också satsa på hybridevent och främst fysiska event. Vi vill helst verka i de miljöer som våra varumärken står för, säger David Andersson, eventchef på Story House Egmont.
Aktörer som Vi och Bonnier News Lifestyle som satsar på läsarresor har redan kommit igång med det. Tidskriften Vi:s Litteraturbåt som ställdes in ifjol, blev äntligen av i oktober i år. Båda aktörerna tror dock på kortare resor inom Norden eller Europa framöver och avvaktar med längre resor.
– Nu öppnar det upp, så att vi kan köra som vanligt igen. Det finns ett sug att träffas och göra saker, säger Carina Friberg, affärschef live på Bonnier News Lifestyle.
Ekonominyhetsaktörerna Breakit och Di-gruppen tror också på fysiska möten 2022. Di-gruppen planerar till exempel att vara på plats under Almedalsveckan i juli.
– En stor anledning till att man går på konferens är för att få kunskap och inspiration. Jag tror och hoppas på en stark återkomst för det fysiska mötet. Men även digitala format kommer förstås att utvecklas, säger Maja Florin, Di-gruppen.
Fyra digitala plattformar för event
1. vVenues: Svenskutvecklad digital plattform för event, möten, konferenser och galor som fått fäste både i Sverige och internationellt. Besökarna rör sig som på en fysisk plats och kan interagera med utställare, talare och varandra och se rörligt material.
2. Jirango Digital Arena: Svensk-utvecklad digital plattform för konferenser, stämmor och kongresser. Deltagare kan gå olika seminariespår, interagera med moderatorer, utställare och varandra genom sin webbläsare. Plattformens moduler kan anpassas grafiskt.
3. Hopin: Brittisk-grundad digital plattform som kan anpassas för både små och stora digitala event och hybrid-möten och kan ha flera interaktiva arenor samtidigt.
4. Brella: Digital plattform för både hybrid, digitala och personliga möten som fått fäste internationellt. Brella ger deltagare, utställare och sponsorer möjlighet att nätverka och ha breakout-rum.
Text: Stefan Karlsson, Edition’22
Foto: Sara Arnald
Läs mer: