Egmonts nya förlagsredaktör avslöjar planerna framåt

Nyhetsbrevet 2025 20 november
Egmonts nya förlagsredaktör avslöjar planerna framåt
Så ska Story House Egmonts redaktioner samarbeta över landsgränserna – och därför är printtidningarna fortfarande en så betydelsefull produkt. Nya förlagsredaktören Annika Lindecrantz berättar om strategin framåt för livsstilsmagasinen.

Annika Lindecrantz har jobbat i mediebranschen nästan hela sitt yrkesliv. För knappt fyra månader sedan började hon som förlagsredaktör på Story House Egmont.

Hon ansvarar för tolv nischade livsstilstidningar. Bland annat Café, Classic Motor, Praktiskt Båtägande, Vagabond, Svensk Golf, Åka Skidor och Utemagasinet.

– Som branschen i övrigt så upplever vi att printintäkter går neråt. Men ambitionen är att de här tolv tidningarna ska leva många år framåt, säger Annika Lindecrantz.

Som ny chef på den stora Egmont-koncernen har hon nytta av att hon även har danska som modersmål. Hon har också ett stort intresse för flera av de friluftsgrenar som representeras av de tolv nischtidningarna, som till exempel skidåkning och båtliv. Hon har tidigare haft flera ledande roller på lantbrukarnas mediehus LRF Media. Senast var hon affärsområdeschef för contentbyrån Strå.

– Den stora skillnaden mellan företagen är att Story House Egmont är mycket större än LRF Media. Egmont är ett stort internationellt förlag som finns i 27 länder. Men när det kommer till arbetskulturen så är de fantastiska arbetsplatser båda två.

Annika Lindecrantz började nya jobbet med att sätta budgeten för nästa år för sina nischtitlar. Samtliga kommer ges ut i samma utgivningstakt som nu under nästa år.

– Vi har just nu inga planer på att förändra utgivningstakten, men så klart följer vi hela tiden marknadens utveckling.

Runt årsskiftet ska Story House Egmont göra en stor läsarundersökning på varje titel. Resultaten från den kommer att vara viktig i det strategiska arbetet framåt.

Om den övergripande strategin för Story House Egmont säger Annika Lindecrantz:

– Print är en tydlig kärna i vår strategi – och fortsätter att vara en stark och stabil affär för våra titlar och varumärken. Samtidigt satsar vi på att utveckla vårt digitala erbjudande, både genom att stärka det redaktionella innehållet och skapa exklusiva läsartjänster. Vi arbetar också med mer skräddarsydda annonslösningar för våra kunder, säger Annika Lindecrantz.

Nyligen gjordes en redesign av sajterna för titlarna Café, Svensk Golf och Vagabond. Story House Egmont försöker förflytta fler läsare till titlarnas sajter. Men många av tidningsläsarna uppskattar sin papperstidning. Det visar tidigare läsarundersökningar.

– Vi håller även på med ett omslagsprojekt. Vi ska vässa och spetsa våra omslag så att de fortsatt tilltalar våra prenumeranter, men också för att sälja fler lösnummer.

Story House Egmont i Sverige arbetar med både frilansare och tillsvidareanställda. På de tolv titlar som Annika arbetar med är alla chefredaktörer, ad:ar och reportrar frilansare.

– Det finns så klart fördelar och nackdelar med frilansupplägget, men styrkan hos våra medarbetare är att de har ett unikt kunnande om sitt specifika ämnesområde.

Det var i samband med en omorganisation 2019 som titlarna började göras mer på frilansbasis. Sedan dess har Story House Egmont även skrivit avtal med tidningarnas nyckelskribenter om att kunna dela material mellan ländernas titlar.

Nu pågår ett arbete för att kunna genomföra ett större redaktionellt samarbete över landsgränserna i Egmont-koncernen. Med verktyget Censhare ska redaktionerna i Sverige, Norge och Danmark få bättre överblick över vilka reportage och artiklar som planeras i de olika länderna. Tanken är att en text som produceras för en nischtidning i Sverige även ska kunna översättas och användas av motsvarande titlar i grannländerna.

– Tanken är att vi ska planera tillsammans och inspirera varandra. Vi producerar mycket kvalitetsjournalistik som är relevant för hela Skandinavien och som vi gärna vill ska nå ut till så många som möjligt, säger Annika Lindecrantz.

Text: Matilda Nilsson
Foto: LRF Media

Personligt: Annika Lindecrantz

Annika Lindekrantz

Gör: Förlagsredaktör, Story House Egmont
Ålder: 50 år
Familj: Barnen Ludvig, 19 år och Linnea, 15 år, samt hunden Atlas av rasen Labradoodle.
Hobby: Att vara social, älskar att ha folk omkring mig. Är även friluftsmänniska. Åker mycket båt, dyker, rider, reser, åker skidor och är helt såld på långfärdsskridskor. Har kört tävlingen Vikingarännet två gånger. Har flera olika typer av nätverk och en stor familj och stor släkt i Danmark.
Dold talang: Har bytt rotor på en bil och är grymt bra på att baka smöriga och goda kanelbullar.

Till arkivet
Alla goda ting är tre
Tidskriftsdagarna 2026 – Tre eftermiddagar, tre teman, tre tillfällen för branschinsikter. Vi lanserar ett helt nytt koncept under våren 2026 där du väljer en, två eller tre halvdagar med värdeskapande innehåll för din yrkesroll. Alla tre dagar innehåller skarpa och inspirerande talare och panelister, case, debatter och analyser samt branschmingel med kollegor och intressanta branschaktörer.
Läs mer om programmet och anmäl dig här

Prenumerera på Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev

Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev ger aktuella, inspirerande och nyttiga inblickar i tidskriftsvärlden.


Lyssna på Publicistpodden

Lyssna här