Danska fackförbundstidningar slopar print

Nyhetsbrevet 2023 1 juni
Danska fackförbundstidningar slopar print
Flera danska fackförbundstidningar lägger ned i print. Senast ut i raden är stora tidningen Fagbladet FOA. Här berättar chefredaktören Gitte Hejberg om beslutet, konsekvenserna och vad hon tror om de svenska fackförbundstidningarnas framtid.

Danska fackförbunden Lederne, Fødevareforbundet och Finansforbundet har redan slutat att ge ut sina tidningar i tryck. Och stora danska kvällstidningen B.T. slopade pappersutgåvan i januari i år.

– Det här är en utveckling som pågår i Danmark och som vi kommer se fler exempel på. Både stora och små fackförbundstidningar kommer att bli helt digitala, förutspår Gitte Hejberg, chefredaktör för Fagbladet FOA.

Tidningen kommer i dag ut med sex printnummer per år. Den har en upplaga på 169 000 exemplar, och går således ut till ungefär hälften så många läsare som de svenska industriarbetarnas tidning Dagens Arbete. Men från januari 2025 upphör Fagbladet FOA i print.

– Vi är inte den första fackförbundstidning som blir helt digital i Danmark, men vi är en av landets största som upphör i print, säger Gitte Hejberg.

FOA (Fag og Arbejde) är Danmarks tredje största fackförbund och samlar medlemmar som jobbar inom vård, dagvård och brandförsvar med mera. Som för många andra fackförbund viker medlemsantalet, men det är inte den främsta orsaken till att Fagbladet FOA upphör i print.

– Det är väldigt dyrt att komma ut i tryck, konstaterar Gitte Hejberg.

Pappers- och tryckkostnaderna har stigit rejält de senaste åren i Danmark. Men även portot och distributionen är en belastande kostnad.

– Vi har betalat porto för så mycket som över en miljon danska kronor till vår distributionspartner och PostNord för att distribuera ett nummer av tidningen.

Det är fackförbundsstyrelsen som beslutat att medlemmarnas pengar inte längre ska gå till att bekosta papperstidningen.

– Det är en nödvändig utveckling att bli helt digital, men det är så klart tråkigt att sluta med print. Vi får göra det bästa av situationen nu när pappersepoken upphör. Kan vi göra något som är lika bra, eller ännu bättre än det vi gjort förr? Det här öppnar ju också för nya möjligheter, säger Gitte Hejberg.

Än har hon inte fått några klagomål från FOA:s medlemmar på att tidningens ska upphöra i tryck. Kanske kommer det bli mer när papperstidningen väl tagits bort – eller så är övergången till en digital produkt inte så dramatisk för danskarna.

– Danskar är vana vid att hämta information och ha kontakt med omvärlden digitalt, förklarar Gitte Hejberg.

– Vi ser i våra läsarundersökningar att våra digitala medier används i allt högre utsträckning, speciellt av våra yngre läsare.

Också i Sverige finns fackförbundspress som släppt sin printutgåva. DIK, som är ett fackförbund som samlar akademiker inom kultur- och kommunikationsbranschen, lade ned sin printtidning Ping redan 2016. Fackförbundet Sveriges Ingenjörers tidning Ingenjören upphörde i print året efter.

Kommer vi se samma utveckling som i Danmark i övriga nordiska länder?

– Det är en bra fråga. Det beror på hur god ekonomi de svenska och nordiska medierna har. Har de en bättre ekonomi än de danska medierna så kanske de kan finnas kvar i print längre, säger Gitte Hejberg.

Hon har en dubbel roll, både som kommunikationschef för fackförbundet FOA och chefredaktör för Fagbladet FOA. Lösningen är inte helt ovanlig inom danska fackförbund, men Gitte Hejberg är noga med att poängtera att hon besvarar mina frågor i egenskap av chefredaktör – och att redaktionens arbete är skilt från övriga kommunikationsavdelningen.

I dag jobbar ungefär tjugo personer på FOA:s kommunikationsavdelning och runt tio personer på Fagbladet FOA:s redaktion. Kommunikationsavdelningen har vuxit lite de senaste åren för att utöka förbundets kommunikation i pressen, sociala medier och olika kampanjer.

Kommer kommunikationsavdelningen växa ytterligare nu när ni tar bort printutgåvan av tidningen?

– Nej, bemanningen på tidningen och kommunikationsavdelningen förblir den samma. Men vi ska göra redaktionella satsningar, berättar Gitte Hejberg.

Tidningens sajt och nyhetsbrev ska utvecklas. Vidare är planen att satsa mer på ljudproduktion, utöver tidningens podcast.

– Vi kommer också att arbeta mer med video och visuellt berättande. Vi ska också göra mer innehåll till Instagram och Reels. Vi har ett och ett halvt år på oss att experimentera nu. Vi ska utveckla våra digitala kanaler och förhoppningsvis kommer det göra Fagbladet FOA starkare.

Text: Matilda Nilsson
Foto: Malte Kristiansen

Fagbladet FOA i siffror

Upplaga: 169 000 exemplar
Utgåva: 6 nummer/år (varje gång i fyra editioner).
Läsare i print: ca 145 000
Sidvisningar på sajten: ca 215 000 visningar/månad
Mottagare av nyhetsbrevet: ca 118 000
Genomsnittlig öppningsgrad för nyhetsbrevet: ca 58 procent

Till arkivet
Allt om Tidskriftsdagen och Tidskriftsgalan 2024
Insikter och summering av branschens största event, läs om alla vinnarna av Tidskriftspriset och kolla på mingelbilderna från dagen och kvällen.
Läs mer på vår samlingssida

Prenumerera på Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev

Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev ger aktuella, inspirerande och nyttiga inblickar i tidskriftsvärlden.


Lyssna på Publicistpodden

Lyssna här