– Det är tydligt vilket gediget journalistiskt hantverk som finns på våra tidskrifter i Sverige. Vi har bredden, djupet, aktualiteten och nyhetsfokuset blandat med utvecklingsglädje och framåtanda. Jag är stolt över att representera en organisation som får stå för sådan kvalitet. Jurygrupperna har gjort ett stort jobb med att välja fram kandidater från hundratals inskickade bidrag, nu ser vi fram emot att få fira tidskriftsbranschen på galafest, säger Kerstin Neld, vd Sveriges Tidskrifter.
Nedan finns alla nominerade.
ÅRETS DESIGN
Jenny Holmqvist
Alkohol & Narkotika
”Hur lyfter man ett samhällsviktigt ämne till intressanta berättelser presenterade på ett tydligt och kraftfullt sätt? Typ så här. Informativt, elegant, tungt och tydligt. Tidskriften Alkohol & Narkotika och AD Jenny Holmqvist har skapat en fin avskalad design som lever i alla kontaktytor med läsarna.”
Johan Holm
℅ Hops
”Ett genomarbetat magasinshantverk där inte en enda formdetalj lämnas åt sitt öde, vare sig det gäller fotokvalitet, minsta graf eller pappersval. Det nioåriga magasinet c/o Hops AD Johan Holm har en ambitionsnivå, berättarglädje och struktur som imponerar och lockar läsaren att fördjupa sig i ämnet.”
Unni Zetterling
Motherhood
”Den starka identiteten löper som en röd tråd genom hela produktens universum. Sociala medier används med stor skicklighet och designkänsla. Motherhood och AD Unni Zetterling ger journalistiskt liv åt moderskapets viktiga frågor och ger dem en tydlig plattform.”
Hanna Johansson
Vi
”Ständiga moderniseringar ger klassikern en tydlig och högkvalitativ läsning som aldrig känns daterad. Tidningen Vi och AD Hanna Johansson vet precis hur man ger läsarna – som verkligen kan kallas fans – kvalitet, detaljrikedom och fantastiska berättelser. ”
Jury:
Ebba Bonde, visuell chef Svenska Dagbladet (ordf.)
Marianne Brandt, tidigare ad på ett flertal tidningar på Bonniers, senast M-magasin
Rickard Frank, designer som driver egen designbyrå, tidigare kreativ chef Dagens Nyheter
ÅRETS GRANSKNING
Rika villaägare ockuperar allmän mark – med svartbyggd helikopterplatta
Av: Eigil Söderin och Emanuel Hendal
Dagens ETC
”Genom påhittiga metoder och journalistiskt fotarbete skapar de ett engagemang hos läsaren som ledde till folkligt uppror. När de avslöjade hur rika villaägare tar sig friheter och bryter lagen när de ockuperar det som är allas mark.”
Flickorna som tvingas tigga
Av: Johan Frisk och Anna Wallenlind Nuvunga
Faktum
”Genom en djupdykning i ett tabubelagt ämne ger reportrarna de osynliga barnen en röst. Och avslöjar ett systemfel där barn far illa medan samhällets skyddsnät brister.”
Den stora köpfesten
Av: Ida Karlsson och Linda Dahlin
Hem & Hyra
”I en omfattande granskning med kreativa metoder avslöjar de hur de mest utsatta blir brickor i ett fult spel när bostäder omvandlas till pengamaskiner. De stora vinnarna på ombildningsbluffen är konsulterna som styr köpfesten medan hyresgästerna i utsatta områden mjölkas på pengar.”
Förlossningskrisen
Av: Irena Pozar, My Vingren, Frida Olheden och Ellen Hammarskiöld
VeckoRevyn
”Genom en unik kartläggning kan de avslöja vad som döljer sig bakom den nattsvarta statistiken inom förlossningsvården. Det som vårdpersonalen så länge varnat om får genom granskningen en ny skärpa.”
Jury:
Daniel Nordström, chefredaktör och ansvarig utgivare VLT (ordf.)
Negra Efendić, undersökande reporter Dokument inifrån SVT
Jenny Küttim, grävredaktör SVT Nyheter
ÅRETS GREPP
Cards of Qatar
Blankspot
”Gömt i ett klassiskt format finns en obehaglig sanning. Blankspot samlar människoliven som sporten krävt i världens viktigaste fotbollskort.”
Fallet Miriam
Handelsnytt + Veckorevyn
”När goda idéer är dyra kan två vara starkare än en, hur oväntat deras samarbete än kan verka. Med ett uppmärksammat fall flyttade Handelsnytt och VeckoRevyn frågan om relationsvåld från hemmet till arbetsplatsen.”
KA-kollen
Kommunalarbetaren
”Vem tjänar på myriader med siffror och komplexa samband? Kommunalarbetaren brottade ner datan med statistikjournalistik och tack vare deras grepp har nu kommunalarbetarna bästa kollen.”
TR Hub
Travronden
”Genom att ta koden i egna händer och utveckla ett nytt prenumerationssystem fick redaktionen direktkontakt med kunderna. Deras grepp ger både nya affärer och gladare prenumeranter.”
Jury:
Patrik Hadenius, förlagschef Norstedts förlagsgrupp (ordf.)
Jack Werner, frilansjournalist och författare
Anna Åberg, redaktionschef Dagens Nyheter
ÅRETS JOURNALIST
Mikael Färnbo
Dagens Arbete
”För att han efter ett redaktionssamtal om arbetsplatsolyckor fortsatte att själv fundera och gräva och, tio år senare, kunde avslöja nya uppgifter om ett uppmärksammat dubbelmord i en podcast som skriver om en del av Sveriges kalla kriget-historia.”
Jan Gradvall
Di Weekend
”För att han i decennier – på största allvar, men med lätt penna – lyckats behålla positionen som den mest läsvärda skribenten inom populärkulturjournalistiken. En konstant som aldrig upphör att betrakta omvärlden med sin nyfikna reporterblick, lyhörda sinne och den djupaste av expertkunskaper.”
Madeleine Pollnow
Filter
”För att hon återkommande lyfter och granskar tidsaktuella ämnen som berör många människor. Med stort engagemang och målande skildringar blottar Madelene Pollnow allvarliga systemfel.”
Markus Wilhelmson
Vi
”För att han ständigt förmår oss att se – och på ett djupare plan förstå – de människor som han intervjuar. Att kunna skildra en människa och driva en berättelse framåt med sådan språklig exakthet och stilistisk lätthet som han gör är få skribenter förunnat och gör hans penna helt unik i tidskriftssverige.”
Jury:
Sofia Wadensjö Karén, vd UR (ordf).
Thomas Mattsson, senior adviser Bonnier News och ordförande Utgivarna
Johanna Thulin Bratten, programchef, Samhälle TV4
ÅRETS LJUD & RÖRLIGT
Förlossningskrisen (podcast)
VeckoRevyn i samarbete med PodMe
”Genom starkt ljudberättande om en av de vassaste skärvorna ur en vårdkris som engagerat hela samhället visar VeckoRevyn att man på mer än ett sätt fortsätter vara en tungviktare i den agendasättande journalistiken.”
Hungrig på kärlek! (tv-format)
Hänt.se, Aller media
”Med frisk aptit tar formatet sig an ett evigt tema – jakten på kärlek. Idén kombinerar affär, personligheter och underhållning på ett nytt sätt. Produktionen är proffsig och castingen som gjord för att skapa egna berättelser som tar formatet vidare.”
Mordet på facktopparna (podcast)
Dagens Arbete
”Med stor professionalitet, medvetenhet om ljudmediets möjligheter och personligt driv lyfter podden fram en glömd händelse och ger upprättelse åt mordoffren och deras minne genom att ge en förut enkel historia nya nyanser.”
Vad är grejen med? (korta videoklipp)
Femina, Aller media
Grejen med detta är kulturjournalistik när den är som tillgängligast och delningsbarast. Det är rappt, effektivt och kunskapsrikt berättande i snygg kostym som får dig att känna dig smart.
Jury:
Lars Truedson, vd Tredje Statsmakten (ordf.)
Anna Rastner, Content Director Bauer Media Group
Patrik Syk, Exekutiv Producent Aftonbladet Podcast
ÅRETS OMSLAG
Femina nr 11/2021
”Ett omslag som väcker både nyfikenhet och uppmärksamhet. Feminas bild av Melinda Jacobs, familjehemsmamman som blev känd för sin kamp för Lilla Hjärtat, signalerar både personlig stil och ett viktigt samhällsbudskap. En ovanligt lyckad kombination för ett modeomslag i tiden.”
Hembakat nr 8/2021
”I vår tid av förändringar och osäkerhet kan de små njutningarna kännas extra lockande. Den klassiska chokladtårtan har vi sett många gånger, men här ovanligt smakfullt serverad, i sällskap med flera aptitretande budskap. Hembakats omslag är ett tydligt recept på varför baktrenden är här för att stanna.”
OTTAR nr 3–4/2021
”Med sitt färgstarka collage av personer inom transvärlden och med en skön flowerpowerkänsla passar det stora budskapet perfekt: ”We´re here”! OTTARs livfulla omslag utstrålar både optimism och styrka – en kombination världen längtar extra mycket efter just nu.”
Polistidningen nr 4/2021
”Vissa händelser behöver nästan inga ord. Med sin helt svarta bakgrund och med den svenska flaggan på halv stång till texten: ”Skjuten i tjänsten” berör Polistidningens omslag läsaren på ett omedelbart sätt. Ett samhällstrauma så stort, beskrivet så enkelt, är väldigt skickligt gjort.”
Jury:
Daniel Andersson, vd Tidsam (ordf.)
Ingrid Hegg, effektivitetskonsult Petra Brask & Partners, tidigare marknadschef inom Bonnier och Egmont
Åsa Rydgren, tidigare förlagschef/publisher på Bonnier Magazines & Brands. Idag konsult inom ledarskap och affärsutveckling
ÅRETS SKOLTIDSKRIFT
Cumulus
Åva gymnasium i Täby
”I ett starkt temanummer om fördomar levererar redaktionen hög journalistisk kvalité. Med imponerande mognad skildrar de både sin skolvardag och de stora samhällsutmaningarna. Layout och illustrationer håller genomgående hög klass.”
Frizon
Vimmerby gymnasium
”När framtidens utmaningar känns överväldigande kommer Frizon till studenternas undsättning. I en elegant förpackning levererar redaktionen gedigna analyser, reportage och intervjuer om vad som väntar både i det lilla livet och det stora.”
La Baguette
Svenska skolan i Paris
”Den engagerade redaktionen lotsar sina läsare genom den fransk-svenska studenttiden. Samtidigt visar de en nyfikenhet för samtida frågor, både i Sverige, Frankrike och övriga världen, förpackat i en genomtänkt layout och med högkvalitativa illustrationer.”
Latin Lover
Södra Latins gymnasium i Stockholm
”Provokativt, lekfullt och innovativt, Latin Lover är en bladvändare som tänjer på gränserna för vad en skoltidskrift kan vara. Redaktionen är tydligt självständig och kreativ till både form och innehåll.”
Jury:
James Savage, CEO & Publisher The Local (ordf.)
Susanne Claesson, chefredaktör Magasin K
Måns Höög, Förbundsordförande Ung Media Sverige
ÅRETS TIDSKRIFT FACKPRESS
Arbetet
En stark aktualitetskänsla och granskningar med stort genomslag – Arbetet har ett perspektiv som vinner målgruppen, snabbt och konsekvent. Tidskriftens profilerade skribenter och starka digitala närvaro väcker engagemang, till exempel “Farligt jobb” där läsarna filmar sina arbetsplatser, men också podden “Från Golvet”.
ATL
”Trots en snart 140-årig historia har ATL lyckats vässa nyhetsförmedlingen till Sveriges lantbrukare. Nya ATL är en pigg daglig digital produkt, med ökande nätupplaga och bibehållen affär. Nyhetsbrev, nischade nyheter och tjänster som traktordatabasen gör att bonden vill ha ATL med sig i fickan på åkern, samtidigt som platsen på köksbordet består.”
Officerstidningen
”När bevakningsområdet plötsligt hamnar i hetluften och målgruppen växer gäller det att ha en god beredskap. Det har Officerstidningen. Med nyhetsledande reportage får läsarna en fördjupad förståelse för det hastigt försämrade säkerhetsläget och upprustningen av det svenska försvaret.”
Sveriges Natur
”Med internationell utblick och fötterna stadigt i den svenska urskogen fortsätter denna uppskattade medlemstidning att både inspirera och debattera. Träffsäker stil och form lyfter Sveriges Naturs angelägna journalistik.”
Jury:
Martin Ahlquist, redaktionschef Svenska Dagbladet (ordf.)
Anna Gullberg, reporter Expressen Politik & Samhälle
Josefin Jakobsson, hållbarhetsredaktör Dagens Industri
Linus Larsson, techredaktör Dagens Nyheter
Robert Olsson, vd Utgivarna
ÅRETS TIDSKRIFT POPULÄRPRESS
Affärsvärlden
”Affärsvärlden har på kort tid gjort en förändringsresa, både vad gäller journalistik och affär. Förlust har vänts till vinst, pappersprenumeranter har blivit digitala och redaktionen guidar och granskar. Affärsvärlden gör avtryck – och hjälper kärnmålgruppen att orientera sig på det stökiga börsgolvet.”
DN Lördag
”DN Lördag lockar allt fler till långläsning på helgmorgnarna. Sveriges vassaste skribenter och fotografer gör reportagen alla pratar om, krönikörerna väcker känslor och maten är klimatsmart. DN Lördag visar att magasinets form och tilltal står sig stark även i en digital era.”
ELLE
”Med en fräschör i tolkningen av kvinnlighet och feminism och med mode som utgångspunkt har ELLE rakryggat vågat ta ställning i de stora samtidsfrågorna. Man har tagit ut svängarna och synligheten och uppmärksamheten har varit stor i sociala medier.”
NomoFomo
”En journalistik för tjugotalet ska vara innovativ och följa med i den tekniska utvecklingen. Med hjälp av Substack eller nyhetsbrev gör sig idag aktörer fria från konventionella magasinsformat och finner sina egna modeller. Där bryter NomoFomo ny mark.”
Jury:
Hanna Stjärne, vd SVT (ordf.)
Cissi Elwin, vd Chefakademin
Johannes Klenell, kulturredaktör Arbetet
Jon Mauno Pettersson, chefredaktör Breakit
Karolina Roslund, senior advisor
Om priset
Tidskriftspriset verkar för en hög kvalitet inom tidskriftsbranschen genom att premiera goda förebilder och nyskapande insatser. Nominerade och vinnare av Tidskriftspriset tas fram av ett antal jurygrupper med erfarna personer från mediebranschen.