Sveriges Tidskrifter lanserar Next Gen Board – en ny satsning på framtidens ledare
Med inspiration från en framgångsrik modell i Storbritannien skapas en dynamisk plattform där framtidens mediechefer får arbeta sida vid sida med några av branschens mest erfarna beslutsfattare. Syftet är att bidra till en starkare framtid för mediebranschen genom att lyfta nästa generations medieskapare.
– Med Next Gen Board vill vi skapa en dynamisk plattform och ge unga talanger en röst vid bordet samt ta del av deras perspektiv och idéer – något som är avgörande för att utveckla en bransch i förändring, säger Kerstin Neld, vd för Sveriges Tidskrifter.
Exklusivt program för branschens framtid
Next Gen Board kommer att bestå av 8–10 medlemmar som är under 35 år med minst tre års erfarenhet från mediebranschen. Deltagarna kommer från en bredd av bakgrunder och roller, från redaktion, marknad och sälj till affärsutveckling och teknik. De kommer att arbeta tätt tillsammans med Sveriges Tidskrifters ordinarie styrelse och sammanträda fyra gånger per år.
Ett av initiativets starkaste inslag är det duala mentorskapet där varje medlem får en personlig mentor från Sveriges Tidskrifters styrelse – en unik kunskapsväxling där både seniora och unga ledare får nya insikter.
Tunga medieprofiler i projektet

Bland mentorerna finns Cia Jansson, mediechef på Aller Media och tidigare chefredaktör för ELLE, samt Hannes Andersson, vd för Everysport Group. Projektet leds av Elin Sibbern på Sveriges Tidskrifter tillsammans med den externa rådgivaren Karolina Roslund, styrelseproffs och tidigare vd för Perfect Day Media.
– Vi som branschorganisation jobbar dagligen med att främja digital transformation och innovation. Vi uppmanar alla våra medlemmar att nominera unga ledare som vill vara med och utveckla framtidens journalistik och stärka nästa generations medieskapare. Det här är en fantastisk möjlighet att göra skillnad på riktigt, säger Elin Sibbern, projektledare för Next Gen Board hos Sveriges Tidskrifter.