Med inspiration från ett framgångsrikt initiativ i Storbritannien lyfter vi nu fram nästa generations ledare inom tidskriftsbranschen. Därför startas nu en skuggstyrelse till Sveriges Tidskrifters ordinarie styrelse som vi kallar Next Gen Board. Här får unga talanger unik möjlighet att arbeta med projekt som påverkar och formar branschens framtid. Som stöd ges möjlighet att utvecklas genom mentorskap med några av branschens mest erfarna mediechefer, samt inspireras av innovatörer i närliggande branscher.
Till Next Gen Board letar vi efter personer som brinner för frågor relaterade till mediebranschen i allmänhet och tidskriftbranschen i synnerhet. Personer som vill göra skillnad och driva innovation i vår bransch.
Re-creating our industry together
Next Gen Board speglar huvudstyrelsens verksamhet och sammanträder formellt fyra gånger under ett år. Medlemmarna samarbetar i projekt och tillför nya perspektiv på branschens utmaningar och möjligheter.
- Varje styrelseledamot arbetar under en 18-månaders period. Styrelsen leds av en ordförande.
- Ledamöterna i Next Gen Board kommer också att få en personlig mentor från Sveriges Tidskrifters ordinarie styrelse. En form av dualt mentorskap med förhoppningar om att ge värdefulla insikter till båda parter.
- Under tiden i Next Gen Board får deltagarna möjlighet att arbeta med projekt samt bygga sin professionella profil och etablera sig som en framtida ledare inom branschen.
Vem kan nomineras:
Next Gen Board kommer att utgöras av 8 – 10 medlemmar som är under 35 år, med minst tre års branscherfarenhet. De representerar ett brett spektrum av bakgrunder och färdigheter från förlag både från kommersiella sektorn samt organisationspressen.
- Är anställd av ett företag som är medlem i Sveriges Tidskrifter.
- mÄr 35 år eller yngre vid ansökningstidens slut.
- Har minst tre års erfarenhet inom branschen, exempelvis från redaktion, sälj, marknad eller tech.
Obs, nominering görs av dig som är chef, arbetsledare eller liknande tillsammans med den du vill nominera. Sista ansökningsdag är den 25 april.
De som går vidare från det första ansökningsstadiet kommer att bjudas in till personliga intervjuer. Medlemmarna i Sveriges Tidskrifters Next Gen Board kommer att tillkännages senast den 10 juni. Den 4 september kommer den utsedda Next Gen Board att bjudas in till en halvdag avsedd för uppstart, teambuilding samt träffa ordinarie styrelse.
Representant för branschen
Som medlem i Next Gen Board kommer deltagarna att agera som ansiktet utåt för branschen. De kommer att samarbeta med kollegor från konkurrerande företag, dela idéer och arbeta mot gemensamma mål för att förbättra hela branschen.
Att vara en del av Next Gen Board kräver tid, inklusive fyra styrelsemöten och pågående deltagande i projekt mellan mötena. Dessa projekt kräver samarbete, kreativitet och proaktivt engagemang.
Det här får deltagarna i utbyte:
- Blir en del av ett spännande nätverk
- Får en mentor
- Lär känna ledande personer inom branschen
- Lär sig hur styrelsearbete fungerar
- Lär sig massor om branschens utveckling och kan också vara med och påverka den
Tunga medieprofiler i projektet

Projektet leds av Elin Sibbern på Sveriges Tidskrifter tillsammans med den externa rådgivaren Karolina Roslund, styrelseproffs och tidigare vd för Perfect Day Media. Bland mentorerna finns bland andra Hannes Andersson, vd för Everysport Group och Cia Jansson, mediechef på Aller Media och tidigare chefredaktör för ELLE.