Nativeartiklar driver köp hos Aller media
E-handel är ett viktigt och växande område för Aller media, som nu planerar fler förvärv av e-handelsbolag som matchar målgruppen.

I början av 2021 blev e-handel ett eget affärsområde inom Aller media. Samtidigt utsågs Fredrik Blomqvist till mediehusets första e-handelschef. Aller media förvärvade också e-handelsbolaget My Perfect Day, som säljer dekorationer till högtidliga tillfällen på den svenska marknaden. Sedan tidigare äger man också Skapamer, som finns i Sverige och Norge samt är inriktad på hobby och gör-det-själv-produkter.

– Företagens verksamhet matchar med vår målgrupp; kvinnor som är intresserade av handarbete, hobby, pyssel och festligheter, säger Fredrik Blomqvist.

Under 2020 låg intäkterna från e-handelsområdet på cirka 100 miljoner kronor. Aller jobbar tätt ihop med sina dotterbolag, till exempel genom redaktionella artiklar om områden där dotterbolagen säljer produkter. Inför halloween kan en artikel till exempel handla om hur man skapar en halloweenfest. Texten innehåller tydliga länkar till My Perfect Day och märks som nativeartikel.

– På så vis driver vi trafik till dotterbolagen. Vi gör också en oneshot om pyssel och Do it yourself. Framöver kommer vi att fortsätta utveckla samarbetet mellan e-handel och media. Målet är fortsatt omsättningstillväxt och ytterligare expansion i Norden.

Just nu investerar dotterbolagen i teknik för att bland annat få bättre data och på så sätt ökade kundinsikter. Syftet är bland annat att förbättra användarupplevelsen och bli mer pricksäker när det gäller att skapa relevanta kampanjer. Aller media planerar också fler förvärv av e-handelsbolag som matchar målgruppens intressen.

När det gäller trender ser Fredrik Blomqvist att hela kundresan blir viktigare. Det gäller att erbjuda en relevant produkt, ett attraktivt erbjudande, en bra sajt och snabba leveranser.

– Det krävs mycket jobb, e-handel är inget man gör med vänsterhanden.

Aller medias kommersiella avdelning erbjuder också liveshopping-sändningar till sina annonsörer.

Text: Jennie Aquilonius

Läs mer

Allt om Tidskriftsdagen och Tidskriftsgalan 2024
Insikter och summering av branschens största event, läs om alla vinnarna av Tidskriftspriset och kolla på mingelbilderna från dagen och kvällen.
Läs mer på vår samlingssida

Prenumerera på Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev

Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev ger aktuella, inspirerande och nyttiga inblickar i tidskriftsvärlden.


Lyssna på Publicistpodden

Lyssna här