Kurs för ansvariga utgivare
Den ansvariga utgivaren
Den här webbkursen ger dig en karta och kompass till det mycket stora och delvis snåriga fält som dagens medielandskap består av. Du kan gå kursen när du vill då den är helt webbaserad. Boka dig till kursen nedan.

Att ta ansvar för det som publiceras av ett grundlagsskyddat medium, en tidning, en tidskrift, en sändning eller en sajt är ett unikt uppdrag. Ditt ansvar är oinskränkt, dina beslut absoluta.

Som ansvarig utgivare spelar du en viktig roll i en fungerande demokrati. Dina beslut i stort och smått vad det gäller vad ni publicerar och hur påverkar många – ibland på djupet.

Kursens avsnitt

  • Grunderna i utgivarskapet – ägaren.
  • Dina medarbetare.
  • Dina meddelare.
  • Din publik.
  • Personerna vi berättar om.
  • Publicera eller inte publicera?

Kursledare

  • Ängla Pändel, advokat på Mannheimer Swartling. Hon driver också den ideella expertorganisationen Institutet för Juridik och Internet.
  • Anders Ahlberg, tidigare chefredaktör och ansvarig utgivare på bl a Pressens Tidning. Han har utbildat utgivare i 20 år.

Inom 24 timmar efter din anmälan skickas en länk till kursen​ från plattformen Coursio. Du kan sedan gå kursen i lugn och ro ​när det passar dig. Du kan gå tillbaka till avsnitt när du vill. Du kommer också att kunna ladda ner checklistor som ska vara ett stöd i det dagliga arbetet på din redaktion. Efter avslutad kurs kan du ladda ner ett kursintyg samt vårt sigill Publicist med ansvar.

Boka dig till kursen här.

Kursen är kostnadsfri för Sveriges Tidskrifters medlemmar.
Kursen tar uppskattningsvis 3-4 timmar om man genomför den i ett svep och gör alla övningar. Man kan också genomföra kursen i omgångar om man föredrar det.

Så når du den svårflörtade unga målgruppen
Inspireras av 13 tips från experten, hur danska Zetland lyckats nå unga lyssnare samt exempel på tre internationella titlar som haft framgång hos yngre läsare.
Läs vår stora guide

Prenumerera på Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev

Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev ger aktuella, inspirerande och nyttiga inblickar i tidskriftsvärlden.


Lyssna på Publicistpodden

Lyssna här