Influencerbranschen har fått sin egen tidning
Influencer har blivit ett yrke att räkna med. Bolaget Ehandel SE såg en lucka på marknaden och startade sajten Influens.se.

Izabella Bielecka är redaktör och reporter på sajten som lanserades i april 2021.

– Det finns många som skriver om influencers ibland, men vi fokuserar på branschen. Vi skriver inte om influencers privatliv eller ser dem som kändisar. Vi fokuserar på influencerrollen som yrke, säger hon.

Influens.se:s publik växer varje vecka.

– Vår ambition är att både lyfta branschen och att granska den. Hittills har influencerrollen mest varit föremål för kritik och det har ibland funnits en ganska nedsättande attityd, medan vi väljer att ta yrket på allvar och bevaka det utifrån ett bransch- och yrkesperspektiv. Vi är helt övertygade om att det finns utrymme för en bredare bevakning än vad som har varit fallet hittills, säger Izabella Bielecka.

Att mäta räckvidden för influencers har varit en svårighet i branschen. Plussar man ihop sina följarskaror i olika medier kan man ju få en jätteräckvidd. Andra skandaler inom influencerbranschen har gällt skattefusk och smygreklam.

– Det har blivit bättre, men man har inte städat upp helt. Reklammärkning har man talat mycket om, just för att den regeln verkar svårast att följa utifrån vad vi har sett.

Instagram och Youtube är nu de största kanalerna för influencers. Men bloggen står också stark. Ett blogginlägg går att sökoptimera och får mer trafik via Google.

Videotrenden är också stark inom influencer marketing just nu. TikTok och Instagrams video-kopia Reels kanske är framtidens största influencerkanaler?

Izabella Bielecka ger fler trendspaningar.

– Vissa företag använder sig av innehåll som influencers producerar åt dem, men som influerarna inte använder i sina egna kanaler. Materialet har personens namn, men det finns bara exklusivt hos uppdragsgivaren, säger hon.

I det här fallet är influeraren en innehållsskapare åt någon annan, men med sitt eget signum. Yrket är fortfarande under förändring.

– Influencerrollen går i grunden ut på att göra reklam åt andra varumärken, men i dag är det också allt vanligare att influencers använder sina kanaler till att sälja egna produkter. Många gör till exempel modekollektioner eller skriver böcker. Det är en trend som är väldigt stark. Det är kul att se att det är så många unga människor som är ambitiösa och som vågar satsa, säger Izabella Bielecka.

Hon vill föra fram att det är en kvinnodominerad bransch.

– Tittar man på de mest framgångsrika personerna i affärsvärlden så finns det kanske inte så många kvinnor. Men influencerbranschen som drar in miljarder varje år är kvinnodominerad, det är unikt. När vi kollar på årsrapporter från olika influencers som trillar in löpande här så omsätter allt fler profiler flera miljoner kronor, säger Izabella Bielecka.

Text: Matilda Nilsson

Läs mer

Välkommen till branschens största evenemang 2024!
Vi arrangerar Tidskriftsdagen och Tidskriftsgalan den 23 oktober. Som besökare får du en inspirerande och värdeskapande dag och en stjärnspäckad festfylld galakväll med prisutdelning. Vi ses på Cirkus i Stockholm.
Läs mer om årets program och anmäl dig här

Prenumerera på Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev

Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev ger aktuella, inspirerande och nyttiga inblickar i tidskriftsvärlden.


Lyssna på Publicistpodden

Lyssna här