Stor guide: Så tar du betalt för ditt nyhetsbrev
Läs vår guide i tre delar nedan. Vi börjar med att lista ett antal framgångsfaktorer för den som vill starta ett betalnyhetsbrev samt ger dig konkret information om hur mycket branschens aktörer tar betalt för sina nyhetsbrev.
Läs sedan hur Jonas Jonsson från Dagens Industri och Sanna Rayman från Altinget jobbar med sina respektive nyhetsbrev. Slutligen beskriver medieanalytikern Anders Malmsten hur han jobbar med nyhetsbrev som enskild kreatör och tar betalt via plattformen Substack.
Det här ska du tänka på
Hur och varför ska du starta ett betalnyhetsbrev?
Allt fler nischade tidningar tar betalt för sina nyhetsbrev. Även med en liten skara prenumeranter kan förtjänsten bli god. Är det något som även du bör satsa på? Läs vår guide!
Lär av proffsen
De hittar läsare där betalviljan finns
Idag har de flesta tidningar nyhetsbrev, men få tar betalt för dem. Mot strömmen går politikbevakaren Altinget och ekonomitidningen Dagens industri. För dessa titlar är det givet att ta rejält betalt för snävt nischade nyhetsbrev.
Så lyckas du på Substack
Medieanalytikern: ”Gör inte som jag gjorde”
Så lyckas du på nyhetsbrevsplattformen Substack. Medieanalytikern Anders Malmsten ger sina bästa tips – och spanar in de medieprofiler som lyckats bäst på plattformen.