Stor guide: Så når du den svårflörtade unga målgruppen

Guider och verktyg 2025 26 mars
Stor guide: Så når du den svårflörtade unga målgruppen
Inspireras av 13 tips från experten, hur danska Zetland lyckats nå unga lyssnare samt exempel på tre internationella titlar som haft framgång hos yngre läsare.

Stor guide: Hur når man de svårflörtade läsarna under 35?

Luba Kassova. Foto: Chloe Barnett.
Luba Kassova. Foto: Chloe Barnett.

”Låt din tidning bli som ett spa för Gen Z.” Det säger internationella konsulten Luba Kassova som jobbar med att stötta medier med målgruppsanpassning och mångfaldsfrågor. Här delar hon med sig av sina viktigaste lärdomar.

Läs artikeln

Så hittar Zetland unga lyssnare

Thomas Aagaard. Foto: Rasmus Smedstrup/Zetland
Thomas Aagaard. Foto: Rasmus Smedstrup/Zetland

Danska digitala tidningen Zetland lockar unga läsare med starka berättelser i ljud – och genom att lyssna på vad publiken vill ha.

Zetland är en helt annonsfri tidning med 40 000 prenumeranter – eller medlemmar som Zetland kallar dem.

Läs artikeln

Tre internationella tidningar som hittat den unga publiken

Indy100, Ladbible och Forbes

Här följer tre internationella tidskrifter att hämta inspiration ifrån för dig som vill nå ut med din journalistik till flera unga läsare, lyssnare eller tittare.

Läs artikeln

Tips: Nominera din kandidat till Next Gen Board

Kerstin Neld, vd Sveriges Tidskrifter, Elin Sibbern, medlemskoordinator Sveriges Tidskrifter, Karolina Roslund, styrlseproffs, Hannes Andersson, vd för Everysport Group, Cia Jansson, mediechef på Aller Media och tidigare chefredaktör för ELLE
Kerstin Neld, vd Sveriges Tidskrifter, Elin Sibbern, medlemskoordinator Sveriges Tidskrifter, Karolina Roslund, styrelseproffs, Hannes Andersson, vd för Everysport Group, Cia Jansson, mediechef på Aller Media och tidigare chefredaktör för ELLE

Nyligen lanserade Sveriges Tidskrifter Next Gen Board – en skuggstyrelse med uppgift att lyfta fram framtidens ledare.

Läs mer och nominera dina kandidater senast 25 april.

Till arkivet
GUIDE: Så använder du AI-verktyg för din research
Här ger vi dig elva råd för hur du använder AI i researcharbete samt åtta tips på bra AI-verktyg för dig som är journalist. Lasse Edfast, som utbildar journalister i att använda AI för grävande delar med sig av sin kunskap och Aftonbladets AI-redaktör Konrad Cronsioe berättar om hur tidningen använder AI på redaktionen.
Läs hela guiden: Så använder du AI-verktyg för din research

Prenumerera på Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev

Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev ger aktuella, inspirerande och nyttiga inblickar i tidskriftsvärlden.


Lyssna på Publicistpodden

Lyssna här