STOR GUIDE: Så blir du en bättre faktagranskare

Guider och verktyg 2024 8 oktober
STOR GUIDE: Så blir du en bättre faktagranskare
Har det någonsin varit viktigare än nu att vara källkritisk? Läs vår stora guide till hur du blir en bra faktagranskare. Du får en bra lista med tips, expertens råd samt läsa om två aktörer som jobbat hårt på att säkra sina källor.

Snabbguide i faktagranskning

Faktagranskning är en metod för att verifiera bilder, citat och klipp med mera. Här lär vi ut grunderna för att du ska komma i gång och snabbare kunna verifiera information.

🟢 Läs artikeln.

Fojos expert: ”Berätta för publiken hur du gjort din granskning”

Andreas Önnerfors, Fojo
Andreas Önnerfors, Fojo

Genom att visa hur redaktionen jobbar för att ta reda på sanningen så kan tidningen stärka sitt förtroende hos läsarna. Det säger Fojos Andreas Önnerfors, som håller kurser om faktagranskning för journalister. 🟢 Läs artikeln.

Rutinerade faktagranskaren ger sina bästa råd

Åsa Larsson, Källkritikbyrån
Åsa Larsson, Källkritikbyrån

Åsa Larsson är redaktör och ansvarig utgivare för Källkritikbyrån. Med bakgrund från Viralgranskaren har hon stor erfarenhet av att granska virala påståenden på sociala medier. Här ger hon sina bästa tips! 🟢 Läs artikeln.

SVT:s verfieringsdesk lär ut sina arbetsmetoder

SVT:s Rysslandsdesk, från vänster Henrik Silver, Maria Lapenkova och Linus Svensson, vann det första Gyllene bjällran-priset 2023. Priset delas ut av Fojo.
SVT:s Rysslandsdesk, från vänster Henrik Silver, Maria Lapenkova och Linus Svensson, vann det första Gyllene bjällran-priset 2023. Priset delas ut av Fojo.

SVT Verifierar använder öppna datakällor för att verifiera information. Här berättar Rysslandsreportern Maria Lapenkova om arbetsmetoden, som många andra medier just nu vill lära sig om. 🟢 Läs artikeln.

 

Till arkivet
Alla goda ting är tre
Tidskriftsdagarna 2026 – Tre eftermiddagar, tre teman, tre tillfällen för branschinsikter. Vi lanserar ett helt nytt koncept under våren 2026 där du väljer en, två eller tre halvdagar med värdeskapande innehåll för din yrkesroll. Alla tre dagar innehåller skarpa och inspirerande talare och panelister, case, debatter och analyser samt branschmingel med kollegor och intressanta branschaktörer.
Läs mer om programmet och anmäl dig här

Prenumerera på Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev

Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev ger aktuella, inspirerande och nyttiga inblickar i tidskriftsvärlden.


Lyssna på Publicistpodden

Lyssna här