Guide: Så hanterar du tredjepartscookies och samtyckesformulär

Guider och verktyg 2024 4 juni
Guide: Så hanterar du tredjepartscookies och samtyckesformulär
Har du koll på allt du behöver veta om tredjepartskakor och samtyckesformulär? Om inte, läs Sveriges Tidskrifters guide om vad som händer med kakorna nu – och hur du kan skapa funktionella samtyckesformulär till din sajt.

Nedan gör vi fyra nedslag med fokus på tredjepartskakors vinna eller försvinna. Läs respektive del via länkarna.

Vibeke Specht, privacy tech advisor på danska mjukvaruföretaget Cookieinformation.
Vibeke Specht, privacy tech advisor på danska mjukvaruföretaget Cookieinformation.

Guide för publicister – Så fixar du samtycke till din sajt

80 procent av svenska sajter efterföljer inte reglerna kring kakor och samtycke. Så kan du som publicist göra rätt med din cookiebanner!
Som du säkert hört vid det här laget så håller den så kallade tredjepartskakan, eller tredjepartscookien, på att utfasas.

Webbläsarna Firefox och Safari har redan tagit bort tredjepartskakan, men nu väntar många på att Google-ägda Chrome ska följa deras exempel.

Dilem Güler, Bonnier News.
Dilem Güler, Bonnier News.

Tredjepartskakans död = tidskrifternas bröd

Tredjepartskakans utfasning är ett gyllene tillfälle för publicister att få fart på annonsaffären. ”Nischade tidningar har en jättebra position”, säger Dilem Güler på Bonnier News.

Är det verkligen så dåligt att tredjepartskakan försvinner? För publicister är det snarare bra, menar många experter. För små och stora digitala tidskrifter finns det just nu ett öppet fönster för att åter lyckas med annonsaffären.

Per Arnborg, utvecklare på Äventyret
Per Arnborg, utvecklare på Äventyret

Utvecklaren: ”Ta hjälp av en webbyrå”

Svenska webbyrån Äventyret har hjälpt publicister som Vi, Forskning & Framsteg, Chef, Elinstallatören, VVS-Forum och Extrakt med deras kakor och samtycken på sajterna. Per Arnborg, utvecklare på Äventyret, ger sina tips om hur man ska tänka kring samtyckesrutan.

För att följa lagkraven ska vara lätt för sajtens besökare att neka samtycke till kakor eller andra identifierare. Som publicist gäller det att fundera på hur din samtyckesbox är placerad på sajten.

Lars Wästfelt, formgivare, informationsarkitekt, Oktavilla.
Lars Wästfelt, formgivare, informationsarkitekt, Oktavilla.

Tidningssajterna som saknar cookiebanner

Kan man helt slippa att ha en cookiebanner på sajten? Jo, det anser i alla fall digitala byrån Oktavilla. Två av deras kunder, tidningen Svensk Farmaci och tidningen Arkitekten, har inga samtyckesformulär alls.

Till arkivet
GUIDE: Så preppar du tidningen för kris och krig
Hur vet man om det är kris, vilka lagar gäller och vad ska du och din kollegor göra för att förbereda verksamheten? Ta hjälp av vår nya guide där du får råd av experter samt får reda på hur Polistidningen och Läkartidningen agerar.
Läs hela guiden.

Prenumerera på Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev

Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev ger aktuella, inspirerande och nyttiga inblickar i tidskriftsvärlden.


Lyssna på Publicistpodden

Lyssna här