Guide: Så hanterar du tredjepartscookies och samtyckesformulär
Nedan gör vi fyra nedslag med fokus på tredjepartskakors vinna eller försvinna. Läs respektive del via länkarna.
Guide för publicister – Så fixar du samtycke till din sajt
80 procent av svenska sajter efterföljer inte reglerna kring kakor och samtycke. Så kan du som publicist göra rätt med din cookiebanner!
Som du säkert hört vid det här laget så håller den så kallade tredjepartskakan, eller tredjepartscookien, på att utfasas.
Webbläsarna Firefox och Safari har redan tagit bort tredjepartskakan, men nu väntar många på att Google-ägda Chrome ska följa deras exempel.
Tredjepartskakans död = tidskrifternas bröd
Tredjepartskakans utfasning är ett gyllene tillfälle för publicister att få fart på annonsaffären. ”Nischade tidningar har en jättebra position”, säger Dilem Güler på Bonnier News.
Är det verkligen så dåligt att tredjepartskakan försvinner? För publicister är det snarare bra, menar många experter. För små och stora digitala tidskrifter finns det just nu ett öppet fönster för att åter lyckas med annonsaffären.
Utvecklaren: ”Ta hjälp av en webbyrå”
Svenska webbyrån Äventyret har hjälpt publicister som Vi, Forskning & Framsteg, Chef, Elinstallatören, VVS-Forum och Extrakt med deras kakor och samtycken på sajterna. Per Arnborg, utvecklare på Äventyret, ger sina tips om hur man ska tänka kring samtyckesrutan.
För att följa lagkraven ska vara lätt för sajtens besökare att neka samtycke till kakor eller andra identifierare. Som publicist gäller det att fundera på hur din samtyckesbox är placerad på sajten.
Tidningssajterna som saknar cookiebanner
Kan man helt slippa att ha en cookiebanner på sajten? Jo, det anser i alla fall digitala byrån Oktavilla. Två av deras kunder, tidningen Svensk Farmaci och tidningen Arkitekten, har inga samtyckesformulär alls.