FAQ om utgivarfrågor, yttrandefrihet och pressetik med experten Nils Funcke

Fråga

En ansvarig utgivare vill av okänd anledning inte publicera en medarbetare/journalist med namn och bild i samband med att denna skrivit en artikel i en tidskrift.

Nils Funcke

Svar

När det gäller artiklar och liknande som medarbetare har skrivit har de nästan alltid ett upphovsrättsligt skydd, lite beroende på hur de ser ut. Upphovsrätten består av två delar, en ekonomisk rätt/förfoganderätt och en ideell rätt. Den ekonomiska rätten ligger nästan alltid (via avtal) hos tidningsföretaget, medan den ideella rätten ligger kvar hos upphovsmannen(journalisten). Den ideella rätten ger upphovsmannen en rätt att se sitt namn förknippat med verket, på det sätt god sed föreskriver. I journalistvärlden är det god sed att man sätter ut journalisters namn i samband med artiklar som publiceras.

Den ideella rätten gäller alltid och oavsett var en text/bild publiceras och oavsett om det finns ett avtal vad gäller den ekonomiska rätten eller inte. För TF/YGL och webbsidor med utgivningsbevis bestämmer och ansvarar utgivaren för publiceringen. En utgivare måste respektera den ideella rätten.

Fråga

Vilket är generellt den största utmaningen för en ansvarig utgivare?

Svar

Ganska samma över tid, att ansvarig utgivarskapet är något värdefullt som ska vårdas och inte slarvas med. Det gäller att man tar det på största allvar och organiserar verksamheten och tillsätter personer på olika positioner som gör att allt som publiceras antingen direkt eller indirekt är godkänt av utgivaren. Även om en utgivare inte varit med vid en viss publicering är det ändå utgivaren som får ta det straffrättsliga ansvaret vid en eventuell förtalsdom.

Allt om Tidskriftsdagen och Tidskriftsgalan 2024
Insikter och summering av branschens största event, läs om alla vinnarna av Tidskriftspriset och kolla på mingelbilderna från dagen och kvällen.
Läs mer på vår samlingssida

Prenumerera på Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev

Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev ger aktuella, inspirerande och nyttiga inblickar i tidskriftsvärlden.


Lyssna på Publicistpodden

Lyssna här