Svar
När man delegerar arbetsuppgifter är det ofta till stor hjälp, både för en själv och för den man delegerar till, att förbereda sig några minuter i förväg. Det behövs oftast inte mer än så.
Tänk noga på vem du delegerar till och vilka parametrar du värderar, såsom kompetens, vilja och samsyn.
Om allt är på bästa nivå kan du delegera enkelt med ett tydligt ”VAD” du vill åstadkomma med artikeln/jobbet. Om kompetensen är lägre får du vara mer detaljerad och kanske lägga in uppföljning oftare.
Om viljan är låg måste du vara tydlig med kvalitén på artikeln/jobbet och att ni har bra samsyn på resultatet. Om samsynen är låg måste du vara extra tydlig med hur du vill att resultatet ska vara, tonalitet, värderingar, vinkeln osv.En annan viktig parameter är befogenheten. Här finns det flera nivåer men för det mesta handlar det om två. Om den du delegerar till kan komma med egna förslag som kollas med dig, alltså begränsad befogenhet, eller om nivån är full befogenhet, att fatta egna beslut om eventuella ändringar eller förbättringar.
Expertpanelen