FAQ om affärs- och innehållsutveckling inom ljud och andra digitala medier med experten Rickard Lundberg
Rickard Lundberg
Rickard Lundberg

Fråga

Hur och varför ska jag börja producera ljud?

Svar

Det finns många anledningar. Alltifrån att öka läsarengagemanget till att få nya intäktsströmmar. Allt beror på hur era läsare (och framtida lyssnare) tar till sig ert innehåll och i vilken ny kontext ni kan nå dem.

Fråga

Vi har väldigt lite resurser redan nu, hur kan vi producera ljud utan att bli fler på redaktionen?

Svar

Det ni lägger mest tid på är research, idéarbete och planering. Allt det har ni nytta av för att producera ljud, det handlar mest om att föra in det som ett naturligt steg i processen, tänka i två format istället för ett. Allt innehåll lämpar sig inte för ljud så det är fingertoppskänsla och prova sig fram i början som gäller.

Fråga

Hur ska jag göra för att få intäkter på ljudinnehåll?

Svar

Intäktsströmmarna för ljud är ett konstant utvecklande landskap och det gäller att hitta det som passar bäst för ert innehåll och era förutsättningar. Ni kan se ljud som en premiumprodukt för att skapa lojalitet bland befintliga prenumeranter OCH rekrytera nya. Intäkterna kan komma från allt ifrån sponsrat innnehåll och nya annonsytor.

Så når du den svårflörtade unga målgruppen
Inspireras av 13 tips från experten, hur danska Zetland lyckats nå unga lyssnare samt exempel på tre internationella titlar som haft framgång hos yngre läsare.
Läs vår stora guide

Prenumerera på Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev

Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev ger aktuella, inspirerande och nyttiga inblickar i tidskriftsvärlden.


Lyssna på Publicistpodden

Lyssna här