9 februari 2022 - Digital kurs

Vilka betallösningar är bäst för upplaga och affär?

9
feb
Vilka betallösningar är bäst för upplaga och affär?
Plats Digital kurs
Tid 9 februari 2022, 09:00 - 12:00
Pris För medlemmar: En deltagare: 2 990 kr. Från deltagare nr två från samma förlag/tidskrift: 1 990 kr. För icke medlemmar: En deltagare: 3 490 kr, från deltagare nr två från samma förlag/tidskrift: 2 490 kr. Alla priser är exkl. moms.
Boka här
Med sviktande antal prenumeranter inom print och en omställning till digitalt innehåll så är det många tidskrifter som halkat efter när det gäller intäkter. Hur gör man när man ska prata med utvecklarna om tekniken och styrelsen om investeringarna? Och måste det nödvändigtvis innebära en massa dyr utveckling eller finns det alternativ?

Under denna kurs går vi igenom alternativen innan du börjar ta betalt för innehåll på er hemsida. En överblick över olika sätt att ta betalt, tekniska krav och lösningar, och hur ni ska utvärdera de olika alternativen. I syfte att ni på er tidskrift lättare ska kunna prata både med utvecklarna och/eller den webbyrå ni arbetar med samt med styrelsen.

Syftet är att ni ska undvika dyra misstag vid val av betalsystem och att ni har med er kunskap om för- och nackdelar om alternativen som finns på marknaden inför upphandling och implementation.

Kursen vänder sig till dig som t ex är chefredaktör, affärsutvecklare, webbredaktör, eller liknande med ansvar för webben och dess framtid på er tidskrift.

Ämnen vi kommer att ta upp under dagen:

  • Marknadsöversyn: vilka betalsystem finns och hur tar man betalt?
  • Att implementera en betalvägg – tekniska förutsättningar och utmaningar,
  • Behöver vi bygga om hela sidan eller går det att börja med en enkel lösning?
  • För- och nackdelar med olika erbjudanden: mikrobetalningar, abonnemang, medlemskap
  • Vad kostar det?
  • Alternativen till betalvägg när du ändå vill ta betalt av läsarna
  • Framgångsfaktorer och kompetensbehov
  • Checklista

KURSLEDARE

Andreas Wiberg, senior konsult Media720. Andreas har arbetat med digital affärsutveckling sedan 90-talet. Van att arbeta med såväl innehåll som med affären.

Björn Lorentzi, Media720, senior affärs- och verksamhetsutvecklare med fokus på mediabranschens viktigaste frågor. Lång och djup erfarenhet av både ledningsperspektiv och praktiska lösningar.

Sista bokningsdag är den 11 oktober. Anmälan är bindande.

Boka här

Prenumerera på Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev


Lyssna på Publicistpodden

Lyssna här