12 mars 2020 -

Trendfrukost inställd

12
mar
Trendfrukost inställd
Plats Filmstaden Sergel, Hötorget, Stockholm
Tid 12 mars 2020, 09.00 (kaffe och smörgås från kl 08.30) - 11:30
Pris Endast för Sveriges Tidskrifters medlemmar. Trendfrukosten är kostnadsfri, men vid avbokning senare än 10 mars eller vid oanmäld frånvaro, tar vi ut en avgift på 500 kr.

Eventet är inställt på grund av Folkhälsoinstitutets uppgradering av risken för spridning av Coronaviruset.

Välkommen till Sveriges Tidskrifters årliga trendfrukost. Som vanligt gör vi en utblick och fördjupar oss i några viktiga trender eller fenomen som kan ha betydelse för vår bransch och vår tid.

I år tar vi oss an det alltid lika aktuella temat: digitala läsarintäkter. Vi har tidigare arrangerat ett antal frukostar där vi visat hur olika svenska magasin arbetar med digitala läsarintäkter. Nu lyfter vi blicken utanför Sveriges gränser.

Global utblick
James Hewes, FIPPJames Hewes är vd för den världsomspännande tidskriftsorganisationen FIPP. Han gör en global utblick, med särskilt fokus på digitala läsarintäkter men även andra tydliga internationella trender.

Susanna Schrobsdorff från TIME Magazine berättar om deras nya intäktsmodell för medlemskap.
OBS, denna programpunkt utgår då Susanna tvingats ställa in sin medverkan på grund av generella reserestriktioner för alla TIME Magazines medarbetare kopplat till Corona-viruset.

Hur långt har vi kommit i Sverige?
Lars DahménLars Dahmén, konsult från HiGear med bakgrund från ledande positioner inom Bonnier Magazines & Brands, Sydsvenskan och IDG. Han har fått i uppdrag av Sveriges Tidskrifter att kartlägga branschens utveckling inom digitala läsarintäkter och presenterar sina inledande slutsatser inför en rapport som kommer senare i vår.

Unn Edberg, James Savage, Annika R Hermanrud

Paneldiskussion om digitala läsarintäkter
Hur ser ett antal svenska aktörer på utvecklingen och vilken strategi har de på vägen mot ökade intäkter?

  • Unn Edberg, publisher Vi Media
  • Annika R Hermanrud, ansvarig utgivare, LRF Media
  • James Savage, publisher, The Local

Dansk utblick
Jakob Moll, ZetlandDet danska digitala magasinet Zetland har fått uppmärksamhet för sin medlemsmodell och hur de låter läsare bli ambassadörer för deras “långsamma” journalistik. På trendfrukosten berättar medgrundaren och vd:n Jakob Moll hur Zetland jobbar med digitala intäkter och även hur de gör live-journalistik i eventform.

Modererar gör Fredrik Wass, omvärldsbevakare på Sveriges Tidskrifter.

Varmt välkommen till Filmstaden Sergel vid Hötorget i Stockholm, torsdagen den 12 mars!

Välkommen till branschens största evenemang 2024!
Vi arrangerar Tidskriftsdagen och Tidskriftsgalan den 23 oktober. Som besökare får du en inspirerande och värdeskapande dag och en stjärnspäckad festfylld galakväll med prisutdelning. Vi ses på Cirkus i Stockholm.
Läs mer om årets program och anmäl dig här

Prenumerera på Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev

Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev ger aktuella, inspirerande och nyttiga inblickar i tidskriftsvärlden.


Lyssna på Publicistpodden

Lyssna här