Trendfrukost


Välkommen till Sveriges Tidskrifters årliga trendfrukost. Som vanligt gör vi en utblick och fördjupar oss i några viktiga trender eller fenomen som kan ha betydelse för vår bransch och vår tid.

 

I år handlar det om ljud med fokus på röst och röststyrning. Flera forskare och branschprofiler menar att ljud och röst är den viktigaste trenden framöver.

Några tror till och med att vi bara sett början på en kommande ljudrevolution och att ljud och smarta högtalare (Alexa, Siri och Google Home…) kommer att byta ut våra skärmar.

Men, hur ska det gå till? Och vilka utvecklingsmöjligheter finns det för vår bransch? För att få svar har vi bjudit in några spännande aktörer som på olika sätt går i bräschen för ljud och röstkommunikation.

Ni får träffa:

  • Karen Kaushanskyexperience and product designer, som talar under rubriken:

Välkommen till den nya ljudvärlden!

Vissa kallar henne röstguru. I alla fall är hon en av världens främsta inom röst och röststyrning. Sedan mitten av 90-talet har hon arbetat med att utveckla och designa interaktiva röstupplevelser.

Karen tar oss med på en spännande resa för att utforska medias, varumärkens och annonsörers möjligheter att bli relevanta i den nya ljudvärlden. Vi får följa utvecklingen av röststyrning med start i det förflutna, via nutid och in i framtiden.

  • Patrik Syk, Head of podcast and voice på Aftonbladet, berättar om:

Den skärmlösa digitala framtiden och mediernas plats i den

Aftonbladet var tidiga med att finnas tillgängliga i de smarta högtalarna med nyhetspodden Aftonbladet Daily. 

Patrik tror att röststyrda plattformarna, med de smarta högtalarna i spetsen, kommer att öppna helt nya möjligheter för medierna. Detsamma gäller podcast-marknaden, som vuxit till en av svenskarnas favoritmedium för såväl underhållning som journalistik.

Varför då? Det kommer han att berätta mer om på Trendfrukosten. Dessutom går han mer konkret in på om hur Aftonbladet arbetar med röst och ljud och vilka lärdomar de hittills dragit.

  • Annika Seward Jensen, publisher, Storytel

Storytel, som är den överlägset största aktören när det gäller ljudböcker i Sverige, spelar även in reportage från magasin.

För en månadskostnad blir allt innehåll inklusive artiklarna tillgängligt för användaren.

Vad ska man tänka på när man transformerar en text till röst/ljud? Vilka artiklar funkar?

Och vad ser Annika för utvecklingspotential i framtiden för magasin och ljud?

  • Kajsa Tretow, voice designer och Diana Mosa, business developer som kommer från Nordens första voice designbyrå Talking to me för att berätta om smarta högtalare och hur de kan påverka magasinbranschen.

De kommer att ge konkreta exempel på hur ett magasin kan använda sig av smarta högtalare och digitala assistenter för att interagera med sina lyssnare samt hur man kan stärka sitt varumärke med hjälp av teknologin.

Förmiddagen avslutas med ett panelsamtal med bland andra av: Mattias Björkman, digital affärtsutvecklingschef Bauer Media, Katarina Anderssonprogramledare och producent för Breakit Podcast (tidigare Breakit Daily) och Stina Abenius, redaktionell chef digitalt, Bonnier News Lifestyle.

Patrik Hadenius, dagens moderator, lotsar oss genom programmet.

Varmt välkommen!

OBS! Begränsat antal platser.

ANMÄL DIG HÄR!
Datum & tid

Den 8 mars kl. 9.00-11.30. Kaffe och smörgås serveras från kl 8.30.

Plats

Filmstaden Sergel, Hötorget i Stockholm.

Kostnad

Kostnadsfritt. Endast för medlemmar. Vi tar ut en no-show-avgift på 400 kr om du är anmäld men inte dyker upp.

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Annons
    Anygraaf

    Anygraaf är ett finskt företag som har mer än 25 års erfarenhet av systemutveckling för tidnings- och mediehus. Anygraaf har dotterbolag i Sverige och i USA. Vidare finns samarbetspartners i Holland och Tyskland. Anygraafs produktportfölj täcker alla behov som finns i mediehusen – från redaktionella system, annons- och upplagesystem till kalkylering av tryckuppdrag.

  • Annons
    Mediakraft

    Vi kan media och kommunikation och är ledande i landet när det gäller annonsförsäljning. Vi ger er mesta möjliga intäkt på er mediesatsning, oavsett om det gäller traditionella annonser, platsannonser eller content marketing.

  • Annons
    PositionEtt

    PositionEtt AB är ett konsultföretag som arbetar med utveckling av informationssystem baserade på modern databasteknik.