11 december 2024 - Webinar

Vilket ansvar har din tidskrift för vilseledande reklam?

11
dec
Vilket ansvar har din tidskrift för vilseledande reklam?
Plats Digitalt via Zoom
Tid 11 december 2024, 09:00 - 10:00
Pris Exklusivt för Sveriges Tidskrifters medlemmar. Kostnadsfritt.
Boka här
Att det är annonsören som är primärt ansvarig för sin marknadsföring är väl känt och det är en av grundprinciperna inom marknadsrätten. Men hur långt sträcker sig medverkansansvaret? Vad är den närmare innebörden av "väsentligen medverkat”? Och hur ser det ut för tidskrifternas del?

I och med den alltmer digitala marknadsföringen och användandet av AI vid utformning av marknadsföringsbudskap kan medverkansansvaret hamna i nytt ljus. Till detta måste man, vare sig man vill eller inte, addera en skärpning av påföljderna som gjordes för några år sedan.

I detta webinar tittar vi närmare på tidskrifternas medverkansansvar i samband med vilseledande och otillbörliga marknadsföringsbudskap. Vi går igenom relevanta delar i marknadsföringslagen, rättspraxis och pedagogiska exempel – allt med fokus på tidskriftsbranschen. Naturligtvis kommer det att finnas tid för frågor.

Tobias Eltell är Sveriges Tidskrifters jurist. Han har arbetat med marknadsföringsrätt och är en av författarna till boken Marknadsföringsrätt (Norstedts Juridik).

Skicka gärna in era frågor i förväg så att de kan besvaras under det kommande webinariet!

Maila din fråga till elin@sverigestidskrifter.se

Modererar gör Kerstin Neld, vd Sveriges Tidskrifter.

Boka här

Tidigare event

Visa fler äldre event
Allt om Tidskriftsdagen och Tidskriftsgalan 2024
Insikter och summering av branschens största event, läs om alla vinnarna av Tidskriftspriset och kolla på mingelbilderna från dagen och kvällen.
Läs mer på vår samlingssida

Prenumerera på Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev

Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev ger aktuella, inspirerande och nyttiga inblickar i tidskriftsvärlden.


Lyssna på Publicistpodden

Lyssna här