5 mars 2025 - Digifrukost

SEO för publicister 2025 – trender, hot och möjligheter

5
mar
SEO för publicister 2025 – trender, hot och möjligheter
Plats Digitalt via Zoom
Tid 5 mars 2025, 09:00 - 10:00
Pris Exklusivt för Sveriges Tidskrifters medlemmar. Kostnadsfritt.:- exklusive moms
SEO (sökoptimering) för medier förändras snabbt och under 2025 ser vi flera viktiga trender som påverkar svenska publicister: Google och andra plattformar förändrar sina algoritmer, AI blir en allt större faktor i hur innehåll distribueras och användarna söker via sociala medier i stället för att använda Google.

 

 

 

 

 

 

Vi har bjudit in Sanna Gustavsson, Head of Content (tf) Pineberry (tidigare webbanalytiker på Chef) som kommer att berätta om:

  • Grunden för medie-SEO: Googles ekosystem för publicister är Sök, Google News och Discover.
  • Vikten av E-E-A-T (Experience, Expertise, Authoritativeness & Trustworthiness) för att bygga förtroende i Googles ögon.
  • Några intressanta SEO-trender för publicister 2025:

    SEO för sociala medier: Nya spelregler för synlighet.
    • AI-verktygens framfart: ChatGPT, Claude och Perplexity. Allt fler vänder sig ​hit för att få svar, i stället för att googla.
    • AI Overviews – AI-genererade sammanfattningar i sökresultaten.

​Vi har också bjudit in några medlemmar som berättar om hur de arbetar med SEO och framförallt delar de erfarenheter av vad som funkat och inte.

Chris Smedbakken, analytiker på LO Mediehus.
Kenneth Hallsten, marknadsspecialist ​på Offside Press.
Sally Eriksson, journalist och digital chef Magasinet Filter (Offside Press).

Varmt välkommen att anmäla dig!

 

Tio ledamöter i nya Next Gen Board utsedda
Nu står det klart vilka som valts ut i Sveriges Tidskrifter nya satsning på framtidens ledare i tidskriftsbranschen. Bland de utvalda finns personer och kompetenser från hela tidskriftsbranschen och från en mängd roller med både redaktionell, kommersiell och teknisk inriktning. Via Next Gen Board får tidskriftsbranschens unga talanger en unik möjlighet att ge sina perspektiv på branschens utmaningar och möjligheter.
Läs mer om alla ledamöter i Next Gen Board

Prenumerera på Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev

Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev ger aktuella, inspirerande och nyttiga inblickar i tidskriftsvärlden.


Lyssna på Publicistpodden

Lyssna här