14 november 2025 - Digifrukost

Så ska tidskrifterna förhålla sig till EU:s förordning om politisk reklam

14
nov
Så ska tidskrifterna förhålla sig till EU:s förordning om politisk reklam
Plats Digitalt via Zoom
Tid 14 november 2025, 09:00 - 10:00
Pris Exklusivt för Sveriges Tidskrifters medlemmar. Kostnadsfritt.:- exklusive moms
Boka här
Den 10 oktober började den nya EU-förordningen om politisk reklam att gälla, även kallad TTPA (Transparency and targeting of political advertising)

Förordningen är en av flera åtgärder i EU:s handlingsplan för demokrati som syftar till att främja fria och rättvisa val, stödja fria och oberoende medier samt motverka desinformation.

Det övergripande syftet med förordningen är att ​öka transparensen för politisk reklam och att harmonisera reglerna inom EU.

I stundande valtider blir förordningen naturligtvis högaktuell.

• Hur ska tidskrifterna förhålla sig till förordningen ​rent praktiskt?
• Vilka krav vilar på tidskrifterna?
• Och vad händer om man bryter mot regelverket?

Den här gången gästas Sveriges Tidskrifter av företrädare för Mediemyndigheten. Juristerna Sepideh Jordan Sajadi och Hedvig Keussen reder ut begreppen.

Modererar gör Tobias Eltell, jurist på Sveriges Tidskrifter.

Boka här
Tio ledamöter i nya Next Gen Board utsedda
Nu står det klart vilka som valts ut i Sveriges Tidskrifter nya satsning på framtidens ledare i tidskriftsbranschen. Bland de utvalda finns personer och kompetenser från hela tidskriftsbranschen och från en mängd roller med både redaktionell, kommersiell och teknisk inriktning. Via Next Gen Board får tidskriftsbranschens unga talanger en unik möjlighet att ge sina perspektiv på branschens utmaningar och möjligheter.
Läs mer om alla ledamöter i Next Gen Board

Prenumerera på Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev

Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev ger aktuella, inspirerande och nyttiga inblickar i tidskriftsvärlden.


Lyssna på Publicistpodden

Lyssna här