14 november 2025 -
Digifrukost
Så ska tidskrifterna förhålla sig till EU:s förordning om politisk reklam
14
nov

| Plats | Digitalt via Zoom |
| Tid | 14 november 2025, 09:00 - 10:00 |
| Pris | Exklusivt för Sveriges Tidskrifters medlemmar. Kostnadsfritt.:- exklusive moms |
Den 10 oktober började den nya EU-förordningen om politisk reklam att gälla, även kallad TTPA (Transparency and targeting of political advertising)
Förordningen är en av flera åtgärder i EU:s handlingsplan för demokrati som syftar till att främja fria och rättvisa val, stödja fria och oberoende medier samt motverka desinformation.
Det övergripande syftet med förordningen är att öka transparensen för politisk reklam och att harmonisera reglerna inom EU.
I stundande valtider blir förordningen högaktuell.
- Hur ska tidskrifterna förhålla sig till förordningen rent konkret?
- Vilka krav vilar på tidskrifterna?
- Och vad händer om man bryter mot regelverket?
Juristerna Sepideh Jordan Sajadi och Hedvig Keussen från Mediemyndigheten reder ut begreppen.
Modererar gör Tobias Eltell, jurist på Sveriges Tidskrifter.
Boka här