Så presenterar du journalistik i digitala medier

Plats | Fysisk kurs: Sveriges Tidskrifter, Kammargatan 7, Stockholm. Kursen kan bli digital om restriktioner kräver det. |
Tid | 24 mars 2022, 09:00 - 17:00 |
Pris | 3 995:- exklusive moms |
Att presentera storyn visuellt har alltid varit ett vitalt journalistiskt verktyg. Men med den digitala transformation mediebranschen genomgått har förutsättningarna förändrats i grunden – i dag är mobilen den viktigaste nyhetsförmedlaren, och helt ny teknik, terminologi och arbetsmetodik har klivit in på redaktionerna.
Den här kursen riktar sig till dig som har ett intresse för digital presentation eller informationsgrafik, och någon gång känt dig bakbunden av er sajts begränsningar eller frustrerad över att Facebook av oklara skäl misshandlar dina bilder.
Vi går igenom praktiska saker som:
- enkla webbaserade verktyg för nyhetsgrafik
- tekniska tips och tricks
- hur man bör tänka journalistiskt kring informationsurval, färger och layout
Dessutom pratar vi om teorin kring digitala medier. Vi kommer att ägna oss åt både övningar och diskussion.
Du behöver ha åtminstone grundläggande kunskaper i Photoshop CC/Elements eller Affinity Photo för att få ut något av den här kursen, samt något av programmen installerat på datorn.
KURSLEDARE
David Nyman kommer senast från en tjänst som digital art director på Bonnier News. För tio år sedan var han med om att starta nyhetsappen Omni – före det var han grafikchef på Aftonbladet samt nyhetsgrafiker på SvD, där han fick ett flertal internationella utmärkelser. Dessutom har han jobbat för ett flertal tidskrifter, som Filter, Fokus och Dagens Arbete. Vid sidan av sitt vanliga jobb är han verksam som kulturskribent och författare.
Sista anmälningsdag är den 9 mars.
Kursen är ett samarbete med Fojo.