8 april 2025 -
Digifrukost
Så når vi de unga med vår journalistik
8
apr

Plats | Digitalt via Zoom |
Tid | 8 april 2025, 09:00 - 10:00 |
Pris | Exklusivt för Sveriges Tidskrifters medlemmar. Kostnadsfritt.:- exklusive moms |
Vi vet att fler av er medlemmar tampas med att föryngra målgruppen. För att ni ska få tips och inspiration i det arbetet har vi nu bjudit in olika typer av utgivare i mediebranschen, som målmedvetet arbetar för att nå unga med sin journalistik.
- SVT nyheter har under det senaste året satsat stort på att nå en yngre publik. Ni får lyssna till Lowe Östberg, projektledare samt Alice Loth, redaktör SVT Nyheter, som berättar om hur de gått till väga. Ni får ta del av deras insikter och bästa tips från satsningen.
- SvD Junior är ett nyhetsmagasin för riktigt unga läsare, 7-13 år, som kommer ut veckovis. Chefredaktör Stina Cederholm delar lärdomar hon dragit av att skriva för unga läsare.
- När Forskning & Framsteg i en analys av målgruppen upptäckte att få unga (16-24 år) hittade till deras journalistik, påbörjade de ett strategiarbete. Det mynnade bland annat ut i att rekrytera en redaktör för sociala medier. Här berättar Catherine Fulgencio, sociala medier redaktör samt Jonas Mattsson, chefredaktör och vd, om strategiarbetet, vad de konkret gjort och hur det gått.
Modererar gör Kerstin Neld, vd Sveriges Tidskrifter.
Varmt välkommen att anmäla dig!