8 april 2025 - Digifrukost

Så når vi de unga med vår journalistik

8
apr
Så når vi de unga med vår journalistik
Plats Digitalt via Zoom
Tid 8 april 2025, 09:00 - 10:00
Pris Exklusivt för Sveriges Tidskrifters medlemmar. Kostnadsfritt.
Boka här
Vi vet att fler av er medlemmar tampas med att föryngra målgruppen. För att ni ska få tips och inspiration i det arbetet har vi nu bjudit in olika typer av utgivare i mediebranschen, som målmedvetet arbetar för att nå unga med sin journalistik.
  • SVT nyheter har under det senaste året satsat stort på att nå en yngre publik. Ni får lyssna till Alice Loth, redaktör samt Lowe Östberg, projektledare SVT Nyheter, som berättar om hur de gått till väga. Ni får ta del av deras insikter och bästa tips från satsningen.
  • När Forskning & Framsteg i en analys av målgruppen upptäckte att få unga (16-24 år) hittade till deras journalistik, påbörjade de ett strategiarbete. Det mynnade bland annat ut i att rekrytera en sociala medier-redaktör. Här berättar Catherine Fulgencio, sociala medier redaktör samt Jonas Mattsson, chefredaktör och vd, om strategiarbetet, vad de konkret gjort och hur det gått.
  • SvD Junior som grundades 2015 är ett nyhetsmagasin på ca 50 sidor, som även finns på webben. Magasinet kommer ut veckovis och vänder sig till riktigt unga läsare (7-13 år). Chefredaktör Stina Cederholm delar lärdomar hon dragit av att skriva för så unga läsare.

Modererar gör Kerstin Neld, vd Sveriges Tidskrifter.

Varmt välkommen att anmäla dig!

 

Boka här

Tidigare event

Visa fler äldre event
Stor guide: Så kommer du igång med TikTok
Algoritmen på TikTok tycks nu gynna publicister. Flera nischade medier hittar sina målgrupper här. Är det dags även för dig?
Läs vår stora TikTok-guide

Prenumerera på Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev

Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev ger aktuella, inspirerande och nyttiga inblickar i tidskriftsvärlden.


Lyssna på Publicistpodden

Lyssna här