8 april 2025 - Digifrukost

Så når vi de unga med vår journalistik

8
apr
Så når vi de unga med vår journalistik
Plats Digitalt via Zoom
Tid 8 april 2025, 09:00 - 10:00
Pris Exklusivt för Sveriges Tidskrifters medlemmar. Kostnadsfritt.:- exklusive moms
Vi vet att fler av er medlemmar tampas med att föryngra målgruppen. För att ni ska få tips och inspiration i det arbetet har vi nu bjudit in olika typer av utgivare i mediebranschen, som målmedvetet arbetar för att nå unga med sin journalistik.
  • SVT nyheter har under det senaste året satsat stort på att nå en yngre publik. Ni får lyssna till Lowe Östberg, projektledare samt Alice Loth, redaktör SVT Nyheter, som berättar om hur de gått till väga. Ni får ta del av deras insikter och bästa tips från satsningen.
  • SvD Junior är ett nyhetsmagasin för riktigt unga läsare, 7-13 år, som kommer ut veckovis. Chefredaktör Stina Cederholm delar lärdomar hon dragit av att skriva för unga läsare.
  • När Forskning & Framsteg i en analys av målgruppen upptäckte att få unga (16-24 år) hittade till deras journalistik, påbörjade de ett strategiarbete. Det mynnade bland annat ut i att rekrytera en redaktör för sociala medier. Här berättar Catherine Fulgencio, sociala medier redaktör samt Jonas Mattsson, chefredaktör och vd, om strategiarbetet, vad de konkret gjort och hur det gått.

Modererar gör Kerstin Neld, vd Sveriges Tidskrifter.

Varmt välkommen att anmäla dig!

Så når du den svårflörtade unga målgruppen
Inspireras av 13 tips från experten, hur danska Zetland lyckats nå unga lyssnare samt exempel på tre internationella titlar som haft framgång hos yngre läsare.
Läs vår stora guide

Prenumerera på Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev

Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev ger aktuella, inspirerande och nyttiga inblickar i tidskriftsvärlden.


Lyssna på Publicistpodden

Lyssna här