3 december 2025 - Kurs

Så gör de som lyckas med journalistiken digitalt

3
dec
Så gör de som lyckas med journalistiken digitalt
Plats Sveriges Tidskrifter, Kammakargatan 7, 3tr Stockholm
Tid 3 december 2025, 09:00 - 12:00
Pris 2 800:- exklusive moms
Boka här
Digitaliseringen har förändrat våra vanor i grunden. Därför behöver också journalistiken och publiceringsstrategierna förändras.

Tolv grepp som vässar den digitala journalistiken
Jonas Elgh från Mediamentorerna har tittat på dem som lyckats bäst med sin digitala journalistik och går här igenom 12 framgångsfaktorer.

Kursens innehåll

  • Så har publikens beteenden förändrats och så påverkas journalistiken
  • De viktigaste skillnaderna mellan att skapa journalistik för publik i print och digitalt
  • Rutinerna som behöver förändras och utvecklas
  • Verktygen du behöver för att förflytta redaktionens fokus
  • Så håller du i förändringarna

Du får höra hela analysen och se exempel på vad som lyckas bäst och varför.

Målgrupp
Kursen riktar sig i första hand till dig som har ledande eller arbetsledande befattning och möjlighet att påverka det redaktionella arbetet.

Sagt om kursen.
”Bra, konkret och lätt att förstå.”
”Jonas Elgh hade både bred och djup kunskap, och pratade om JOURNALISTIKEN mer än tekniken. Jättebra!”
”Bra genomgång, tydligt upplägg.”
”Bra strukturerat med de 12 olika punkterna.”

Kursledare
Jonas Elgh är delägare i Mediamentorerna, som utbildat och stöttat redaktioner och ledare inom media sedan 1995. Jonas arbetade i femton år med att bygga upp Svenska Dagbladets digitala journalistik och har sedan 2015 varit en del av Mediamentorernas team. Jonas är specialiserad på digital journalistik och det ledarskap den kräver för att lyckas.

Sista anmälningsdag är den ​24 november. Anmälan är bindande.

Foto header: Dall-E.

Boka här
Tio ledamöter i nya Next Gen Board utsedda
Nu står det klart vilka som valts ut i Sveriges Tidskrifter nya satsning på framtidens ledare i tidskriftsbranschen. Bland de utvalda finns personer och kompetenser från hela tidskriftsbranschen och från en mängd roller med både redaktionell, kommersiell och teknisk inriktning. Via Next Gen Board får tidskriftsbranschens unga talanger en unik möjlighet att ge sina perspektiv på branschens utmaningar och möjligheter.
Läs mer om alla ledamöter i Next Gen Board

Prenumerera på Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev

Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev ger aktuella, inspirerande och nyttiga inblickar i tidskriftsvärlden.


Lyssna på Publicistpodden

Lyssna här