22 april 2026 - Kurs

Så bygger du en framgångsrik digital läsaraffär

22
apr
Så bygger du en framgångsrik digital läsaraffär
Plats Sveriges Tidskrifter, Kammakargatan 7, 3tr Stockholm
Tid 22 april 2026, 09:00 - 16:00
Pris 4 195:- exklusive moms
Boka här
Hur attraherar du nya läsare, konverterar dem till prenumeranter och skapar lojalitet som håller? I den här heldagsutbildningen får du en komplett guide till den digitala läsaraffären – med både redaktionella och kommersiella perspektiv.

Komplett guide till en framgångsrik digital läsaraffär – från journalistiskt och kommersiellt perspektiv
Hur skapar man en lönsam och hållbar digital läsaraffär när konkurrensen om människors uppmärksamhet är större än någonsin? Utbildningen ger dig och ditt team en unik och praktisk guide till hur redaktion och marknad kan arbeta tillsammans för att driva tillväxt – steg för steg längs hela kundresan.

Kursen kombinerar kunskap, best practice, inspiration, diskussion och praktiska övningar. Du får insikter om hur journalistik och kommersiellt arbete kan förstärka varandra – och konkreta verktyg som du kan använda direkt i vardagen.

Det här får du med dig:

  • Så attraherar du nya läsare och bygger värdefull förstahandsdata.
  • De verkliga framgångsfaktorerna bakom konvertering till betalande prenumeranter.
  • Metoder och innehåll för att skapa vanor, bygga lojalitet och minska churn.
  • Alternativa intäktsströmmar som stärker affären – från event till tilläggstjänster.
  • Best practice och inspiration från några av Sveriges mest erfarna experter på digitala läsarintäkter och tillväxt.

För vem?
Chefredaktörer, redaktionschefer, webbredaktörer, marknadschefer, intäktsansvariga och andra nyckelpersoner som vill förstå och påverka hela ekosystemet kring digitala prenumerationer.

Störst effekt får ni om både redaktion och marknad deltar tillsammans – då kan ni direkt omsätta idéerna i ert gemensamma arbete.

KURSLEDARE
Lär av några av Sveriges främsta inom området:

  • Anton Paulsson, Recuro – med en bakgrund inom affärsutveckling i gränslandet mellan tech, produkt och strategi – med fokus på tillväxt och digitala prenumerationsaffärer för bland annat Bonnier, Schibsted & Story House Egmont.
  • Henrik Johansson, Recuro – med lång erfarenhet som marknads- och upplageansvarig för flera välkända tidskrifter inom både B2B och B2C. Som konsult hjälper han idag mediehus och förlag att driva digital tillväxt och öka sina prenumerationsintäkter – från strategi till praktiskt genomförande.
  • Herbert Neuwirth, Mediamentorerna – journalist och förändringsledare, har jobbat med att stödja en mängd redaktioner i den digitala transformationen och även i att utveckla innehåll som bidrar till digitala affärer.

Sagt om kursen (november 2025)

”Mycket bra. Lärorik och inspirerande. Smart upplägg med fokus på sälj och verktyg på förmiddagen och mer redaktionellt på eftermiddagen.”

”Kunniga föreläsare och nyttig information.”

”Ännu bättre än jag väntat mig!”

Sista anmälningsdag är den ​​​15 april.
Anmälan är bindande. Antalet platser är begränsat. Först till kvarn gäller…

Boka här
Alla goda ting är tre
Tidskriftsdagarna 2026 – Tre eftermiddagar, tre teman, tre tillfällen för branschinsikter. Vi lanserar ett helt nytt koncept under våren 2026 där du väljer en, två eller tre halvdagar med värdeskapande innehåll för din yrkesroll. Alla tre dagar innehåller skarpa och inspirerande talare och panelister, case, debatter och analyser samt branschmingel med kollegor och intressanta branschaktörer.
Läs mer om programmet och anmäl dig här

Prenumerera på Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev

Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev ger aktuella, inspirerande och nyttiga inblickar i tidskriftsvärlden.


Lyssna på Publicistpodden

Lyssna här