Så använder du läsardata för att skapa digitala läsarintäkter
Plats | Digitalt, via Zoom |
Tid | 29 september 2021, 09:00 - 10:00 |
Pris | Kostnadsfritt för medlemmar |
Digital journalistik genererar data och där finns svaren på när det redaktionella innehållet verkligen engagerar.
Men hur ska data användas på rätt sätt i det redaktionella arbetet? Och hur skapar vi ett bra samspel mellan dataanalys och journalistiskt innehållsarbete för att optimera läsning och läsarintäkter?
På den här digifrukosten diskuterar vi konkret hur vägen till ett datadrivet arbetssätt kan se ut på en magasinsredaktion.
Carl Grape, specialist på datadriven journalistik, inleder med att berätta om vad ett datadrivet redaktionellt arbetssätt innebär. Sedan tittar vi på konkreta exempel, där Irena Pozar, chefredaktör VeckoRevyn, delar sina erfarenheter.
Deltar gör också Lars Dahmén, som tagit fram fler rapporter åt Sveriges Tidskrifter om tidskrifternas utveckling av digitala läsarintäkter.
Moderator är Kerstin Neld, vd Sveriges Tidskrifter.
Det kommer att finnas tid för frågor.
Digifrukosten vänder sig både till dig som har funderingar på att börja arbeta mer utifrån läsardata och till dig som kommit en bit mot ett datadrivet arbetssätt.