Presentera journalistik på digitala plattformar

kursledare

KURSEN ÄR FULLTECKNAD.

I samarbete med FOJO.

Hur presenterar du material på bästa sätt på olika plattformar?

Syften med den här kursen är att ge inspiration för reportrar, redigerare och även arbetsledare att presentera material på nya sätt och med nya format digitalt.

Innehåll:
Vi diskuterar och jobbar med olika exempel att berätta en journalistisk historia. Det kan dels vara att kombinera olika berättarformer, som till exempel text, bild, video och grafik, och dels nya uttrycksformer.

  • Vilka typer av artiklar och reportage passar för att berätta digitalt på vilket sätt?
  • Hur har andra gjort?
  • Vad ska man tänka på och vilka är fallgroparna?
  • Vad krävs för att det ska fungera, alltifrån planering till att bygga en storyboard?

Målgrupp
Reportrar, redigerare och även arbetsledare.

Sista anmälningsdag är den 23 april. Anmälan är bindande.

Datum & tid

Den 26 april 09:00 - 16:00.

Plats

Sveriges Tidskrifter, Vasagatan 50, 1tr, Stockholm.

Seminarieledare:

Lena Grape Lilliehorn, designredaktör, informationschef, featurechef och projektledare. Hon är anställd i Östgöta Media och har som specialområde tidningsdesign, visuell presentation och grafisk storytelling.

Avgift

Medlem: 2 500 kr exkl moms (inkl lunch och fika). Ej medlem: 2 900 kr exkl moms (inkl lunch och fika).

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • NewsFactory

    NewsFactory levererar resultat. Via lång erfarenhet och idéförsäljning öppnar NewFactory nya marknader för existerande tidskrifter.

  • Anygraaf

    Anygraaf är ett finskt företag som har mer än 25 års erfarenhet av systemutveckling för tidnings- och mediehus. Anygraaf har dotterbolag i Sverige och i USA. Vidare finns samarbetspartners i Holland och Tyskland. Anygraafs produktportfölj täcker alla behov som finns i mediehusen – från redaktionella system, annons- och upplagesystem till kalkylering av tryckuppdrag.

  • Annonskraft

    En erfaren och engagerad säljkår som trivs på jobbet och drivs av nytänkande. Vi har sedan 2000 samarbetat med flera av de stora medieaktörerna, både vad gäller print och digitalt.