Hur låter en bra podd?

 

Här är kursen för dig som vill lära dig att göra en podcast från grunden. Hela vägen från inspelning till redigering och publicering.

Under kursen reder vi ut frågor som:
Hur spelar man i miljö?
Måste man ha en studio? I så fall, hur ska den vara?
Hur lång tid tar det?
Vad kostar det?
Hur gör man en ljudintervju?
Vilken mikrofon är bäst?
Går det att spela in en bra podcast bara med hjälp av mobil?
Vad då iTunes? Libsyn?

Lugn allt det där reder vi ut. Kursen passar lika bra för den som är nybörjare på ljud, som för den som kanske jobbat med radio i en eller annan form.

Schema
1. Vad är en podcast? Egentligen.
2. Elefanten i rummet. Vi pratar utrustning, tidsåtgång och kostnader.
3. Min röst kommer nu från en obestämd plats…
L U N C H
4. Spela in och redigera. Det handlar om teknik, känsla och lite fysik.
5. Paketera och publicera. Från signatur till en avlägsen bergstopp.
6. Konsten att lyckas. Vi knyter ihop säcken och ser framåt.

Datum & tid

Den 27 mars kl 09.00-17.00.

Plats

Sveriges Tidskrifter, Vasagatan 50, 1tr, Stockholm

Seminarieledare

Tomas Jennebo, egenföretagare inom radioproduktion och journalistik. Tomas håller regelbundet i poddkurser på Fojo samt jobbar som radiolärare på Linnéuniversitetet på University of Rwanda.

Avgift

För medlemmar: 2 900kr exkl moms (inkl lunch och fika). Ej medlem: 3 500kr exkl moms (inkl lunch och fika). Sista anmälningsdag är den 21 mars. Anmälan är bindande.

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • PositionEtt

    PositionEtt AB är ett konsultföretag som arbetar med utveckling av informationssystem baserade på modern databasteknik.

  • V-TAB

    Nordens största tryckerikoncern. Tänk tryck. Tänk V-TAB. Hos oss har du tillgång till all tänkbar tryckkompetens och en ansenlig bredd med tjänster – från tidningar och direktreklam till skyltar och affärstryck i alla möjliga och omöjliga former.

  • Annonskraft

    En erfaren och engagerad säljkår som trivs på jobbet och drivs av nytänkande. Vi har sedan 2000 samarbetat med flera av de stora medieaktörerna, både vad gäller print och digitalt.