1 april 2025 - Halvdagsevent

Organisations- pressdagen

1
apr
Organisations- pressdagen
Plats Filmstaden Sergel, Hötorget i Stockholm.
Tid 1 april 2025, 09:00 - 11:00
Pris Kostnadsfritt för Sveriges Tidskrifters medlemmar. Vi tar ut en no-show-avgift på 250 kr om du inte avbokar vid förhinder.
Boka här
Varmt välkommen till en förmiddag med ett spännande program och mingel med branschkollegor.

Vi pratar om ämnen som är viktiga för organisationspressen.

Dagen modereras av Thomas Mattsson, senior advisor, Bonnier News.

 

 

Program
(Kl. 09.00 – 11.00, kaffe och macka serveras från 08.30.)

Så kan AI hjälpa redaktioner att skapa smarta nyhetsupplevelser – och nå ut till fler
AI-verktyg hjälper i dag många redaktioner att effektivisera sitt arbete och stärka användarupplevelsen. Angelica Öhagen projektledare för AI på Aftonbladet berättar om hur de arbetar, med en rad konkreta exempel. Tack vare AI kan redaktionen idag presentera sin journalistik på ett helt nytt sätt – och skapa en starkare relation till framför allt den yngre målgruppen. Angelica kommer också med tips på hur Organisationspressen kan jobba med AI.

Chef GPT – så fungerar det
Calle Fleur, chefredaktör och ansvarig utgivare, Chef tf vd Chefakademin och Cecilia Norrby, redaktionschef Chef berättar om lanseringen av en unik egenutvecklad AI-tjänst, Chef GPT. Betaversionen av Chef GPT bygger enbart på de tusentals artiklar som Chef har publicerat från 2015 och framåt och ingår i abonnemanget C+.

Ny digital satsning på LO Mediehus
Unn Edberg
, vd LO Mediehus, berättar om hur sju sajter blir en, samtidigt som mediehuset får två nya centrala nav – ett för gräv och ett för snabba nyheter. Hur förändras journalistiken? Hur kan samordning mellan redaktioner frigöra tid för nya satsningar? Hur förbereder man migrering av 200 000 artiklar?  Och vilken roll får print i allt detta?

Panelsamtal: Hur ser förbunden på digitaliseringen av organisationspressen?
Många organisationstidningsredaktioner upplever att deras ägare talar om att medlemstidningen ska ”bli mer digital”, ibland utan att vara mer specifika än så. I rekryteringsannonser för chefredaktörer sägs ofta uttryckligen att man söker en person som kan ”driva en digitaliseringsresa” eller liknande. Vad menar man egentligen? Hur ser våra förbund på digitaliseringen av organisationspressen.

I panelen: Anna Herdenstam, vice ordförande Journalistförbundet, Lennart Johannesson, ledamot förbundsstyrelsen Svenska Jägareförbundet och Victoria Kirchhoff, 1:e vice ordförande Unionen.


Sista bokningsdag är den 24 mars. Begränsat antal platser. Först till kvarn gäller…

Fotot på Lennart Johannesson: Kristoffer Pettersson/Svensk Jakt.

Boka här

Tidigare event

Visa fler äldre event
Stor guide: Så kommer du igång med TikTok
Algoritmen på TikTok tycks nu gynna publicister. Flera nischade medier hittar sina målgrupper här. Är det dags även för dig?
Läs vår stora TikTok-guide

Prenumerera på Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev

Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev ger aktuella, inspirerande och nyttiga inblickar i tidskriftsvärlden.


Lyssna på Publicistpodden

Lyssna här