Det här behöver du ha koll på när digitalmomsen sänks!

Frukosten vänder sig till dig som har ekonomiskt ansvar eller intresse för ekonomin på en momspliktig tidskrift.
 
Regeringen fattade den 21 februari beslut om att en sänkning av digitalmomsen kommer att träda i kraft den 1 juli. Detta efter flera års lobbyingarbete av Sveriges Tidskrifter och andra organisationer i Sverige och Europa. Sänkningen innebär att den 25-procentiga momsen, som nu gäller för digitala tidskrifter (tidningar och böcker), sänks till 6 procent, samma momssats som för tryckta tidskrifter (tidningar och böcker).
 
Vi vill i god tid hjälpa dig att förbereda dig på vad en sänkning skulle innebära i praktiken. 
 
Kom och träffa momsexperterna Mattias Fri och Stina Victor Ragnå från Svalner, som går igenom viktiga saker du behöver ha koll på.
 
  • Är de nya reglerna teknikneutrala eller ej och vilka intäkter kommer att omfattas av 6 respektive 25 procents moms?
  • Momssänkningen omfattar inte musik och rörliga bilder. Vilka tillämpningsproblem kan uppkommer när text blandas med rörliga bilder i en digital produkt? Behöver man beakta digitalmomsen när man formulerar sitt erbjudande?
  • Vad händer med prenumerationsavgifter som har betalats in före den 1 juli?
  • Vad händer när digitala publikationer säljs till köpare i andra länder? Vilken momssats ska tillämpas, behövs momsregistreringar i andra länder och vad behöver vi ? Hur kan man avgöra var kunden finns vid digital försäljning?
 
Det kommer finnas tid för frågor.
 
Välkommen!
 
 

Mer om…

Här kan du läsa mer om bakgrunden till att digitalmomsen nu troligen sänks.

Varmt välkommen!

Datum & tid

12 mars 09:00 - 10.00 (fika från kl 8.30).

Plats

Sveriges Tidskrifter, Vasagatan 50, 1tr, Stockholm

Gäster

Mattias Fri och Stina Victor Ragnå, momsexperter från skatterådgivningsbyrån Svalner

Kostnad

Kostnadsfritt. Endast för medlemmar. Vi tar ut en no-show-avgift på 200 kr.

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Annons
    PositionEtt

    PositionEtt AB är ett konsultföretag som arbetar med utveckling av informationssystem baserade på modern databasteknik.

  • Annons
    Anygraaf

    Anygraaf är ett finskt företag som har mer än 25 års erfarenhet av systemutveckling för tidnings- och mediehus. Anygraaf har dotterbolag i Sverige och i USA. Vidare finns samarbetspartners i Holland och Tyskland. Anygraafs produktportfölj täcker alla behov som finns i mediehusen – från redaktionella system, annons- och upplagesystem till kalkylering av tryckuppdrag.

  • Annons
    Flowy

    En prenumerationspartner i ständig utveckling sedan 1982. Sveriges ledande förlagskonsult inom upplagestrategi, prenumerationshantering och upplageförsäljning.