26 juni 2025 - Almedalen

Mediescenen i Almedalen 2025

26
jun
Mediescenen i Almedalen 2025
Plats Mellangatan 7, Visby
Tid 26 juni 2025
Sveriges Tidskrifter står bakom Mediescenen i Almedalen tillsammans med 14 andra organisationer och medieföretag. Här är våra programpunkter.

Mediescenen lanserades för första gången 2024 och i år har ännu fler aktörer anslutit sig som arrangörer. Bakom Mediescenen står Utgivarna, Sveriges Tidskrifter, Tidningsutgivarna, Medieombudsmannen, Reklamombudsmannen, IAB, Medieledarna, Journalistförbundet, Marlaw, Bonnier News, Schibsted, TV4, SR, SVT och UR.

Sök på ”Mediescenen” i Almedalens officiella program för att hitta alla programpunkter på Mediescenen under de tre dagarna.

Sveriges Tidskrifter arrangerar främst två programpunkter:

Mediestödet – vad behöver justeras nu och hur ska det utformas 2030?

Onsdagen den 25 juni kl 09.00-09.45, Mellangatan 7 Mediescenen

Ett slopat tidskriftsstöd och ett mediestöd i förändring. Var står vi nu?

Medverkande

  • Kerstin Neld, VD, Sveriges Tidskrifter
  • Johan Taubert, VD, Tidningsutgivarna
  • Ida Karkiainen, ordf Konstitutionsutskottet, S
  • Per Hultengård, Jurist, Tidningsutgivarna
  • Thomas Mattsson, Senior Advisor, Bonnier News
  • Per Kjellander, vd Story house Egmont

LIVEPODD: Mellan ideal och algoritmer – hur mår medierna?

Torsdagen den 26 juni kl 13.00-13.45, Mellangatan 7 Mediescenen.

Mediebranschen utmanas konstant av internationella techjättar och förändrade medievanor. Vilka är de brännande frågorna som dagens publicister har på sitt bord – idag och i framtiden? Och har det demokratiska uppdraget som den tredje statsmakten förändrats?

Sveriges Tidskrifters panelpodd Publicistpodden intar Mediescenen för att diskutera mediernas ställning och de mest brännande mediefrågorna i och utanför Almedalsveckan.

Medverkar gör poddens programledare Jonas Nordling, journalist, James Savage , ordförande, Sveriges Tidskrifter samt Yasmine Winberg, tf chefredaktör , Dagens Media.

Samt de särskilt inbjudna gästerna till livepodden Thomas Mattson, senior advisor Bonnier News, Viveka Hansson, programdirektör TV4 och Kalle Sandhammar, vd UR.

 

Alla goda ting är tre
Tidskriftsdagarna 2026 – Tre eftermiddagar, tre teman, tre tillfällen för branschinsikter. Vi lanserar ett helt nytt koncept under våren 2026 där du väljer en, två eller tre halvdagar med värdeskapande innehåll för din yrkesroll. Alla tre dagar innehåller skarpa och inspirerande talare och panelister, case, debatter och analyser samt branschmingel med kollegor och intressanta branschaktörer.
Läs mer om programmet och anmäl dig här

Prenumerera på Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev

Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev ger aktuella, inspirerande och nyttiga inblickar i tidskriftsvärlden.


Lyssna på Publicistpodden

Lyssna här