Mediescenen i Almedalen 2025

Plats | Mellangatan 7, Visby |
Tid | 26 juni 2025 |
Mediescenen lanserades för första gången 2024 och i år har ännu fler aktörer anslutit sig som arrangörer. Bakom Mediescenen står Utgivarna, Sveriges Tidskrifter, Tidningsutgivarna, Medieombudsmannen, Reklamombudsmannen, IAB, Medieledarna, Journalistförbundet, Marlaw, Bonnier News, Schibsted, TV4, SR, SVT och UR.
Sök på ”Mediescenen” i Almedalens officiella program för att hitta alla programpunkter på Mediescenen under de tre dagarna.
Sveriges Tidskrifter arrangerar främst två programpunkter:
Mediestödet – vad behöver justeras nu och hur ska det utformas 2030?
Onsdagen den 25 juni kl 09.00-09.45, Mellangatan 7 Mediescenen
Ett slopat tidskriftsstöd och ett mediestöd i förändring. Var står vi nu?
Medverkande
- Kerstin Neld, VD, Sveriges Tidskrifter
- Johan Taubert, VD, Tidningsutgivarna
- Ida Karkiainen, ordf Konstitutionsutskottet, S
- Per Hultengård, Jurist, Tidningsutgivarna
- Thomas Mattsson, Senior Advisor, Bonnier News
- Per Kjellander, vd Story house Egmont
LIVEPODD: Mellan ideal och algoritmer – hur mår medierna?
Torsdagen den 26 juni kl 13.00-13.45, Mellangatan 7 Mediescenen.
Mediebranschen utmanas konstant av internationella techjättar och förändrade medievanor. Vilka är de brännande frågorna som dagens publicister har på sitt bord – idag och i framtiden? Och har det demokratiska uppdraget som den tredje statsmakten förändrats?
Sveriges Tidskrifters panelpodd Publicistpodden intar Mediescenen för att diskutera mediernas ställning och de mest brännande mediefrågorna i och utanför Almedalsveckan.
Medverkar gör poddens programledare Jonas Nordling, journalist, James Savage , ordförande, Sveriges Tidskrifter samt Yasmine Winberg, tf chefredaktör , Dagens Media.
Samt de särskilt inbjudna gästerna till livepodden Thomas Mattson, senior advisor Bonnier News, Viveka Hansson, programdirektör TV4 och Kalle Sandhammar, vd UR.