fbpx

Så får du kunskap om desinformation och verktyg för faktagranskning

Hur kan jag kontrollera äktheten i bilder som cirkulerar på nätet eller konton på sociala medier? Varför är det viktigt för journalister att förstå och känna igen desinformation, informationspåverkan och olika argumentationstekniker?

Den här kursdagen är till för dig som vill ha grundläggande kunskap om desinformation/informationspåverkan och lära dig användarvänliga verktyg för att kunna kontrollera information på nätet.

Det blir massor av praktiska övningar med verktyg som är enkelt tillgängliga och som du direkt kan komma i gång med i ditt dagliga arbete. Det blir också inspirerande exempel från andra delar av världen, genomgångar om bland annat krafterna bakom desinformation, varför fact-checking är viktigt och de internationella principerna för att granska makthavares uttalanden.

Antalet platser är begränsat så först till kvarn gäller…

Datum & tid

Den 4 mars kl 09:00 - 17:00.

Plats

Sveriges Tidskrifter, Vasagatan 50, 1tr, Stockholm.

Kursledare

Annelie Frank, projektledare för Faktajouren på Fojo och journalist med lång erfarenhet av att utbilda journalister och redaktioner.

Avgift

Endast för medlemmar. Kostnadsfritt, men vi tar ut en no-show-avgift på 600 kr om du inte avbokar vid förhinder (senast 24 tim innan).

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Annons
    Anygraaf

    Anygraaf är ett finskt företag som har mer än 25 års erfarenhet av systemutveckling för tidnings- och mediehus. Anygraaf har dotterbolag i Sverige och i USA. Vidare finns samarbetspartners i Holland och Tyskland. Anygraafs produktportfölj täcker alla behov som finns i mediehusen – från redaktionella system, annons- och upplagesystem till kalkylering av tryckuppdrag.

  • Annons
    P1 Prenumeration

    PositionEtt AB är ett företag som under många år utvecklat och levererat P1 Prenumeration till tidningsförlag.

  • Annons
    Adviser Studio

    Adviser Studio är en kreativ produktionsbyrå med kompetens inom formgivning, content, affärsutveckling och digitala medier.