Krönikeskrivande

Foto: Julia Lindemalm.
 
Krönikören är tidningens röst, brukar det heta. Så hur hittar du ditt personliga tilltal?
 
Alla kan skriva en krönika som berör, men få kan skriva flera. De som blir kvar i kolumnerna är de som ägnar sina texter samma hantverksmässiga omsorg som övrigt redaktionellt material.
 
Den här halvdagskursen fokuserar på dig och ditt skrivande, oavsett genre: Hur du mejslar ut din röst. Hur du jobbar med element som retorik, stilistik och dramaturgi. Och framför allt: hur du förhåller dig till läsarna.
 
Patrik Lundberg är kolumnist i Expressen och har tidigare skrivit krönikor i bland annat Aftonbladet och Helsingborgs Dagblad. Han är författare till handboken “Facit: konsten att skriva krönikor” (Natur & Kultur, 2017).

Datum & tid

Den 4 juni, kl 09.00-13.00 (lunch 12.00-13.00).

Plats

Sveriges Tidskrifter, Vasagatan 50, 1tr, Stockholm

Kursledare

Patrik Lundberg, kolumnist i Expressen.

Avgift

För medlemmar: 2 000kr exkl moms (inkl lunch och fika). Ej medlem: 2 500kr exkl moms (inkl lunch och fika). Sista anmälningsdag är den 20 maj. Anmälan är bindande.

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Annons
    NewsFactory

    NewsFactory levererar resultat. Via lång erfarenhet och idéförsäljning öppnar NewFactory nya marknader för existerande tidskrifter.

  • Annons
    Anygraaf

    Anygraaf är ett finskt företag som har mer än 25 års erfarenhet av systemutveckling för tidnings- och mediehus. Anygraaf har dotterbolag i Sverige och i USA. Vidare finns samarbetspartners i Holland och Tyskland. Anygraafs produktportfölj täcker alla behov som finns i mediehusen – från redaktionella system, annons- och upplagesystem till kalkylering av tryckuppdrag.

  • Annons
    Mediakraft

    Vi kan media och kommunikation och är ledande i landet när det gäller annonsförsäljning. Vi ger er mesta möjliga intäkt på er mediesatsning, oavsett om det gäller traditionella annonser, platsannonser eller content marketing.