Introduktion till datajournalistik

Syfte: Begreppet datajournalistik har funnits med ett tag nu, men vad innebär det egentligen? I vilken ände ska man börja för att själv komma igång, eller för att bli mer insatt som arbetsledare?

Under kursen ges en introduktion till området datajournalistik och visualisering, med fokus på redaktionellt arbete och betydelsen av att verifiera data.

Du kommer att få arbeta praktiskt med att hämta statistik från databaser, rensa, sortera och sammanställa den i Excel, samt arbeta med interaktiva verktyg för att visualisera materialet. Du kommer också att få tips på olika vägar att gå vidare.

Ta med en egen dator med Excel installerat.

Värt att notera: Det krävs inga förkunskaper för att delta, vilket gör att kursen kommer att hållas på en grundläggande nivå.

Datum & tid

11 oktober kl 09:00 - 16:00.

Plats

Sveriges Tidskrifter, Vasagatan 50, 1tr, Stockholm.

Seminarieledare

Helena Löfving, lärare på JMG i Göteborg, har en mångårig erfarenhet av datajournalistik på tidningsredaktioner och SVT – ofta i högt tempo och med små resurser. De metoder hon utvecklade gav henne priset Best Data Journalism Award av Open Knowledge Awards.

Avgift

För medlemmar: 3 200kr exkl moms (inkl lunch och fika). Ej medlem: 3 700kr exkl moms (inkl lunch och fika). Sista anmälningsdag är den 26 september. Anmälan är bindande.

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Annonskraft

    En erfaren och engagerad säljkår som trivs på jobbet och drivs av nytänkande. Vi har sedan 2000 samarbetat med flera av de stora medieaktörerna, både vad gäller print och digitalt.

  • Sörmlands Printing Solutions

    Som tidskriftstryckeri har Sörmlands Printing Solutions varit ledande i många år och det är en tradition vi är stolta över.  Att med modern utrustning och engagerad personal kunna möta dagens utmaningar ger oss motivationen att ständigt utvecklas och bli bäst på det vi gör. 

  • Mediakraft

    Vi kan media och kommunikation och är ledande i landet när det gäller annonsförsäljning. Vi ger er mesta möjliga intäkt på er mediesatsning, oavsett om det gäller traditionella annonser, platsannonser eller content marketing.