Introduktion till datajournalistik

Syfte: Begreppet datajournalistik har funnits med ett tag nu, men vad innebär det egentligen? I vilken ände ska man börja för att själv komma igång, eller för att bli mer insatt som arbetsledare?

Under kursen ges en introduktion till området datajournalistik och visualisering, med fokus på redaktionellt arbete och betydelsen av att verifiera data.

Du kommer att få arbeta praktiskt med att hämta statistik från databaser, rensa, sortera och sammanställa den i Excel, samt arbeta med interaktiva verktyg för att visualisera materialet. Du kommer också att få tips på olika vägar att gå vidare.

Ta med en egen dator med Excel installerat.

Värt att notera: Det krävs inga förkunskaper för att delta, vilket gör att kursen kommer att hållas på en grundläggande nivå.

Datum & tid

11 oktober kl 09:00 - 16:00.

Plats

Sveriges Tidskrifter, Vasagatan 50, 1tr, Stockholm.

Seminarieledare

Helena Löfving, lärare på JMG i Göteborg, har en mångårig erfarenhet av datajournalistik på tidningsredaktioner och SVT – ofta i högt tempo och med små resurser. De metoder hon utvecklade gav henne priset Best Data Journalism Award av Open Knowledge Awards.

Avgift

För medlemmar: 3 200kr exkl moms (inkl lunch och fika). Ej medlem: 3 700kr exkl moms (inkl lunch och fika). Sista anmälningsdag är den 26 september. Anmälan är bindande.

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Annons
    Aller

    Aller Tryck A/S är ett modernt rulloffsettryckeri som ligger i Köpenhamn. Tryckeriet är helt anpassat för att trycka veckotidningar och tidskrifter till den Skandinaviska marknaden.

  • Annons
    Punamusta

    Letar ni efter ett pålitligt och stabilt tryckeri? Då har ni hittat rätt! Punamusta trycker allt ifrån visitkort till kataloger och tidningar, med små upplagor upptill miljon upplagor.

  • Annons
    Adviser

    Vi har lång erfarenhet av försäljning av annonser i tidningar och på nätet. Vårt mål är alltid att göra såväl uppdragsgivare som annonsörer nöjda. Vi tror på långsiktiga relationer där alla är vinnare.