13 september 2019 - Kurs

Heldagskurs i Google Analytics

13
sep
Heldagskurs i Google Analytics
Plats Sveriges Tidskrifter, Vasagatan 50, 1tr, Stockholm
Tid 13 september 2019, 09:00 - 16:00
Pris För medlemmar: 2900 kr exkl moms (inkl lunch och fika). Ej medlem: 3500 kr exkl moms (inkl lunch och fika).
Välkommen till en grundkurs i Google Analytics. I den digitala transformation som sker kan du genom denna kurs lära dig att förstå hur du ska använda Google Analytics för att kunna mäta trafiken på och till din hemsida.

Dagen börjar med en introduktion i verktyget, för att sedan övergå till mer hands-on övningar. Du kommer att få bekanta dig med gränssnitt, innehåll och trafikkällor. Avslutningsvis går vi igenom förslag för hur du kan fortsätta att jobba med webbanalys, nyckeltal och konverteringsmål.

Kursens mål är att ge kunskaper om hur du praktiskt arbetar med:

  • Innehållsanalys, förstå innehållskonsumtion och flöden på webbplatsen.
  • Trafikkällor till webbplatsen, analysera vilka källor som genererar besök.
  • Sökanalys och sökmotoroptimering, vilka sökfraser driver trafik till webben.
  • Interna söken, hur används den interna sökmotorn, bidrar den till att hjälpa besökaren.
  • Konverteringsanalys, när du väl har besök till webbplatsen hur arbetar du med mål och konvertering.

Allmänt
Du måste ta med din egen dator till kursdagen. Vidare är det bäst om du själv har tillgång till ett eget konto i Google Analytics och att det är uppsatt. Kursledaren kan även dela ut övningskonton vid behov. Dock blir bäst effekt med egen statistik/data eftersom övningarna blir mer relevanta då.

Kursledare: Erik Nettelbrandt, Google Analytics instruktör Senior Partner Avantime Group AB.

Prenumerera på Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev


Lyssna på Publicistpodden

Lyssna här