9 maj 2019 - Frukostseminarium

Färska siffror: Så går den svenska tidskriftsbranschen

9
maj
Färska siffror: Så går den svenska tidskriftsbranschen
Plats Filmstaden Sergel, Hötorget i Stockholm. Salong 12.
Tid 9 maj 2019, 09:00 (fika från 8.30). - 10:00
Pris Endast för medlemmar. Kostnadsfritt men vi tar ut en no-show-avgift på 200 kr om du är anmäld men inte dyker upp.
Var​mt välkommen på ett frukostseminarium där vi presenterar vår årliga ​​branschrapport där vi kartlägg​er intäkterna i den svenska tidskriftsbranschen.

För tredje året i rad tar vi temperaturen på hur branschen går och vilka förändringar som går att se i siffrorna.

Nya affärsmodeller, intäktsströmmar och metoder. Den svenska tidskriftsbranschen har under ​de senaste decennierna genomgått stora förändringar där förflyttningen från att endast ge ut pappersmagasin till att bygga nya intäkter i olika kanaler, både online och offline, är en av de viktigaste trenderna.

Vi som branschorganisation vill stärka befintliga aktörer i branschen med färsk och uppdaterat statistik, visa på trender över tiden och också förändra den traditionella bilden av en tidskrift. Därför genomför Sveriges Tidskrifter en helt unik undersökning av tidskriftsbranschens omsättning och intäktsfördelning. Undersökningen genomfördes första gången 2018 och har även i år gjorts tillsammans med undersökningsföretaget IRM (Institutet för reklam- och mediestatistik). Vi presenterar även data från RAM kring reklameffekt i tidskrifter.

På vårt frukostseminarium presenterar vi färska siffror för helåret 2018 samt håller en paneldebatt där ett antal tidskriftsaktörer berättar hur de arbetar med både nya och gamla affärsmetoder.

PROGRAM

Kl 08.30-09.00 Mingel och frukost

Kl 09.00-09.30 Den svenska tidskriftsbranschen i siffror
Madeleine Thor, vd IRM, presenterar branschundersökningen och de viktigaste slutsatserna tillsammans med Kerstin Neld, vd Sveriges Tidskrifter.

Kl 09.30-10.00 Nya utmaningar och nya möjligheter
Paneldiskussion om nya och gamla intäktsmöjligheter för branschen samt hur ett antal aktörer lyckats utveckla sin affär.

Paneldeltagare:
Anna-Clara Welander, chef för lifestylegruppen inom Bonnier News
Bodil Ericsson Torp, vd Aller media
Lars Grafström, kommersiell direktör Alma Talent
Unn Edberg, vd Vi Media och chefredaktör Tidningen Vi

Moderator: Kerstin Neld, Sveriges Tidskrifter.

Tidigare event

Visa fler äldre event
Allt om Tidskriftsdagen och Tidskriftsgalan 2024
Insikter och summering av branschens största event, läs om alla vinnarna av Tidskriftspriset och kolla på mingelbilderna från dagen och kvällen.
Läs mer på vår samlingssida

Prenumerera på Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev

Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev ger aktuella, inspirerande och nyttiga inblickar i tidskriftsvärlden.


Lyssna på Publicistpodden

Lyssna här