fbpx

Färska siffror: Så går den svenska tidskriftsbranschen

Var​mt välkommen på ett frukostseminarium där vi presenterar vår årliga ​​branschrapport där vi kartlägg​er intäkterna i den svenska tidskriftsbranschen.

För tredje året i rad tar vi temperaturen på hur branschen går och vilka förändringar som går att se i siffrorna.

 

Nya affärsmodeller, intäktsströmmar och metoder. Den svenska tidskriftsbranschen har under ​de senaste decennierna genomgått stora förändringar där förflyttningen från att endast ge ut pappersmagasin till att bygga nya intäkter i olika kanaler, både online och offline, är en av de viktigaste trenderna.

Vi som branschorganisation vill stärka befintliga aktörer i branschen med färsk och uppdaterat statistik, visa på trender över tiden och också förändra den traditionella bilden av en tidskrift. Därför genomför Sveriges Tidskrifter en helt unik undersökning av tidskriftsbranschens omsättning och intäktsfördelning. Undersökningen genomfördes första gången 2018 och har även i år gjorts tillsammans med undersökningsföretaget IRM (Institutet för reklam- och mediestatistik). Vi presenterar även data från RAM kring reklameffekt i tidskrifter.

På vårt frukostseminarium presenterar vi färska siffror för helåret 2018 samt håller en paneldebatt där ett antal tidskriftsaktörer berättar hur de arbetar med både nya och gamla affärsmetoder.

PROGRAM

Kl 08.30-09.00 Mingel och frukost

Kl 09.00-09.30 Den svenska tidskriftsbranschen i siffror
Madeleine Thor, vd IRM, presenterar branschundersökningen och de viktigaste slutsatserna tillsammans med Kerstin Neld, vd Sveriges Tidskrifter.

Kl 09.30-10.00 Nya utmaningar och nya möjligheter
Paneldiskussion om nya och gamla intäktsmöjligheter för branschen samt hur ett antal aktörer lyckats utveckla sin affär.

Paneldeltagare:
Anna-Clara Welander, chef för lifestylegruppen inom Bonnier News
Bodil Ericsson Torp, vd Aller media
Lars Grafström, kommersiell direktör Alma Talent
Unn Edberg, vd Vi Media och chefredaktör Tidningen Vi

Moderator: Kerstin Neld, Sveriges Tidskrifter.

För frågor kring rapporten eller seminariet, kontakta info@sverigestidskrifter.se.

Den svenska tidskriftsbranschen i siffror
Datum & tid

Den 9 maj kl 09.00-10.00. Mingel och frukost från 08.30.

Plats

Filmstaden Sergel, Hötorget i Stockholm. Salong 12.

Medverkande

Madeleine Thor, vd IRM, Anna-Clara Welander, chef för lifestylegruppen inom Bonnier News, Bodil Ericsson Torp, vd Aller media, Lars Grafström, kommersiell direktör, Alma Talent, Unn Edberg, vd Vi media och chefredaktör Tidningen Vi och Kerstin Neld, vd Sveriges Tidskrifter.

Avgift

Endast för medlemmar. Kostnadsfritt men vi tar ut en no-show-avgift på 200 kr om du är anmäld men inte dyker upp.

OSA

Anmäl dig senast den 3 maj. Begränsat antal platser. Först till kvarn gäller...

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Annons
    Sörmlands Printing Solutions

    Som tidskriftstryckeri har Sörmlands Printing Solutions varit ledande i många år och det är en tradition vi är stolta över.  Att med modern utrustning och engagerad personal kunna möta dagens utmaningar ger oss motivationen att ständigt utvecklas och bli bäst på det vi gör. 

  • Annons
    Mediakraft

    Vi kan media och kommunikation och är ledande i landet när det gäller annonsförsäljning. Vi ger er mesta möjliga intäkt på er mediesatsning, oavsett om det gäller traditionella annonser, platsannonser eller content marketing.

  • Annons
    Punamusta

    Letar ni efter ett pålitligt och stabilt tryckeri? Då har ni hittat rätt! Punamusta trycker allt ifrån visitkort till kataloger och tidningar, med små upplagor upptill miljon upplagor.