Branschrapport 2021 – tidskriftsbranschen i siffror
Plats | Digitalt, via Zoom. |
Tid | 20 april 2021, 09:00 - 10:00 |
Pris | Kostnadsfritt. Endast för Sveriges Tidskrifters medlemmar. |
För fjärde året i rad tar vi temperaturen på hur branschen går och vilka förändringar som går att se i siffrorna.
- Vi presenterar vår årliga branschrapport med en kartläggning av intäkterna i tidskriftsbranschen under 2020.
- För första gången kan IRM presentera färska siffror kring vad poddbranschen i Sverige omsätter.
- IRM har också tittar närmare på hur vår branch har drabbats intäktsmässigt av inställda event till följd av corona.
Två branschaktörer delar sina erfarenheter
Sara Nilsson är prenumerationsspecialist på Aller media. Aller media bestämde sig för att satsa under pandemin och har haft stor framgång på prenumerationssidan. Sara berättar hur de tänkte, vad de gjorde och hur det har gått.
Karolina Roslund är vd för Perfect Day Media, hon har en bakgrund från tidskriftsbranschen där hon har jobbat i ledande befattningar på Bonnier Tidskrifter och LRF Media. Idag är hon chef på Perfect Day Media som producerar några av Sveriges allra mest framgångsrika poddar. Karolina tipsar om hur vi i tidskriftsbranschen ska tänka för att bli kommersiellt framgångsrika i våra poddsatsningar.
BAKGRUND
Vi som branschorganisation vill stärka befintliga aktörer i branschen med färsk och uppdaterat statistik, visa på trender över tiden och också förändra den traditionella bilden av en tidskrift. Därför genomför Sveriges Tidskrifter en helt unik undersökning av tidskriftsbranschens omsättning och intäktsfördelning. Undersökningen genomfördes första gången 2017 och har även i år gjorts tillsammans med undersökningsföretaget IRM (Institutet för reklam- och mediestatistik).
MEDVERKANDE:
Madeleine Thor, vd IRM, Sara Nilsson, prenumerationsspecialist Aller media och Karolina Roslund, vd Perfect Day Media.
Moderator: Fredrik Wass, omvärldsbevakare Sveriges Tidskrifter.