fbpx

Branschrapport 2020 – tidskriftsbranschen i siffror

Var​mt välkommen på ett digitalt frukostseminarium med fokus på intäktsutvecklingen i den svenska tidskriftsbranschen.

För fjärde året i rad tar vi temperaturen på hur branschen går och vilka förändringar som går att se i siffrorna.

 

  • Vi presenterar vår årliga ​​branschrapport med en kartläggning av intäkterna i tidskriftsbranschen under 2019
  • Vi har tagit reda på hur de största svenska tidskriftsförlagen påverkas av coronakrisen och hur deras prognos för 2020 ser ut
  • Du får även ta del av en färsk analys av hur långt branschen kommit när det gäller digitala läsarintäkter

PROGRAM

Kl 09.00-09.30 Branschrapport 2020 – Den svenska tidskriftsbranschen i siffror
Madeleine Thor, vd IRM, presenterar branschrapporten med intäktsfördelning, nyckeltal och de viktigaste slutsatserna inom ett antal olika områden tillsammans med Kerstin Neld, vd Sveriges Tidskrifter.

Kl 09.30-09.45 Så långt har branschen kommit med digitala läsarintäkter
Lars Dahmén är konsult från HiGear med bakgrund från ledande positioner inom Bonnier Magazines & Brands, Sydsvenskan och IDG. Han har fått i uppdrag av Sveriges Tidskrifter att analysera branschens utveckling inom digitala läsarintäkter och presenterar sina slutsatser i en färsk rapport.

Kl 09.45-10.15 Branschutblick och diskussion
Paneldiskussion om nuläget samt nya och gamla intäktsmöjligheter. Deltagare: Johan Taubert, förlagsdirektör Egmont, Ann Henriksson, vd LRF Media och Lotta Cederbom, vice vd & kommersiell direktör Aller media.

Moderator: Fredrik Wass, omvärldsbevakare Sveriges Tidskrifter.

BAKGRUND
Vi som branschorganisation vill stärka befintliga aktörer i branschen med färsk och uppdaterat statistik, visa på trender över tiden och också förändra den traditionella bilden av en tidskrift. Därför genomför Sveriges Tidskrifter en helt unik undersökning av tidskriftsbranschens omsättning och intäktsfördelning. Undersökningen genomfördes första gången 2017 och har även i år gjorts tillsammans med undersökningsföretaget IRM (Institutet för reklam- och mediestatistik). I år presenterar vi även ytterligare data och analyser när det gäller digitala läsarintäkterna och storförlagens prognos för helåret 2020.

För frågor kring rapporten eller seminariet, kontakta info@sverigestidskrifter.se.

datum & tid

Den 15 maj kl 09.00-10.15

Plats

Vid din dator.

Medverkande

Madeleine Thor, vd IRM, Kerstin Neld, vd Sveriges Tidskrifter, Lars Dahmén, konsult HiGear, Johan Taubert, förlagsdirektör Egmont, Ann Henriksson, vd LRF Media, Lotta Cederbom, vice vd & kommersiell direktör Aller media.

Avgift

Kostnadsfritt. Endast för medlemmar.

OSA

Anmäl dig senast den 15 maj kl 8.00.

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Annons
    P1 Annons

    P1 Annons är ett av marknadens mest kompletta CRM- och annonsbokningssystem med stöd för försäljning i samtliga mediakanaler.

  • Annons
    Sörmlands Printing Solutions

    Som tidskriftstryckeri har Sörmlands Printing Solutions varit ledande i många år och det är en tradition vi är stolta över.  Att med modern utrustning och engagerad personal kunna möta dagens utmaningar ger oss motivationen att ständigt utvecklas och bli bäst på det vi gör. 

  • Annons
    Adviser

    Vi har lång erfarenhet av försäljning av annonser i tidningar och på nätet. Vårt mål är alltid att göra såväl uppdragsgivare som annonsörer nöjda. Vi tror på långsiktiga relationer där alla är vinnare.