4 oktober 2019 -

Att möta informationspåverkan

4
okt
Att möta informationspåverkan
Tid 4 oktober 2019, 09:00 - 16:00
Pris Endast för medlemmar. Kostnadsfritt, men vi tar ut en no-show-avgift på 600 kr om du inte avbokar vid förhinder (senast 24 tim innan). OBS! Lunch ingår ej!
Välkommen på en kostnadsfri Fojo-utbildning för Sveriges Tidskrifters medlemmar.

 

Informationspåverkan av olika slag är ett hot mot den svenska demokratin. Redan 2014 beslutade regeringen att svenska myndigheter ska kunna identifiera och möta påverkanskampanjer av olika slag. Nu har Fojo fått i uppdrag av MSB att utbilda journalister i ämnet.

Under utbildningsdagen går vi igenom följande:

  • Vad informationspåverkan är och varför journalister behöver kunskap om det.
  • Hur informationspåverkan kan identifieras.
  • Vem/vilka som ligger bakom informationspåverkan och varför.
  • Vilka konsekvenser informationspåverkan har på det svenska samhället.
  • Hur informationspåverkan hänger ihop med hat/hot mot journalister.
  • Praktiska övningar i att spåra och identifiera informationspåverkan och hur det kan bli journalistik av det

Sista anmälningsdag är den ​30 september. Begränsat antal platser, först till kvarn gäller…
Anmälan är bindande.

Kursledare: Annelie Frank, projektledare för Faktajouren på Fojo och journalist med lång erfarenhet av att utbilda journalister och redaktioner.
Om faktajouren: Faktajouren är ett projekt som drivs av Medieinstitutet Fojo och finansieras av Anderstiftelsen och Barometernstiftelsen. Huvudsyftet är att på olika sätt öka kunskapen hos svenska journalister när det gäller desinformation och allt som följer i dess spår.

Tidigare event

Visa fler äldre event
Allt om Tidskriftsdagen och Tidskriftsgalan 2024
Insikter och summering av branschens största event, läs om alla vinnarna av Tidskriftspriset och kolla på mingelbilderna från dagen och kvällen.
Läs mer på vår samlingssida

Prenumerera på Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev

Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev ger aktuella, inspirerande och nyttiga inblickar i tidskriftsvärlden.


Lyssna på Publicistpodden

Lyssna här