Att möta informationspåverkan

Välkommen på en kostnadsfri Fojo-utbildning för Sveriges Tidskrifters medlemmar.

Informationspåverkan av olika slag är ett hot mot den svenska demokratin. Redan 2014 beslutade regeringen att svenska myndigheter ska kunna identifiera och möta påverkanskampanjer av olika slag. Nu har Fojo fått i uppdrag av MSB att utbilda journalister i ämnet.

Under utbildningsdagen går vi igenom följande:

  • Vad informationspåverkan är och varför journalister behöver kunskap om det.
  • Hur informationspåverkan kan identifieras.
  • Vem/vilka som ligger bakom informationspåverkan och varför.
  • Vilka konsekvenser informationspåverkan har på det svenska samhället.
  • Hur informationspåverkan hänger ihop med hat/hot mot journalister.
  • Praktiska övningar i att spåra och identifiera informationspåverkan och hur det kan bli journalistik av det

Sista anmälningsdag är den ​26 september. Begränsat antal platser, först till kvarn gäller…
Anmälan är bindande.

ANMÄL DIG HÄR!
Datum & tid

Den 4 oktober kl 09:00 - 16:00.

Plats

Sveriges Tidskrifter, Vasagatan 50, 1tr, Stockholm.

Kursledare

Annelie Frank, projektledare för Faktajouren på Fojo och journalist med lång erfarenhet av att utbilda journalister och redaktioner. Om faktajouren: Faktajouren är ett projekt som drivs av Medieinstitutet Fojo och finansieras av Anderstiftelsen och Barometernstiftelsen. Huvudsyftet är att på olika sätt öka kunskapen hos svenska journalister när det gäller desinformation och allt som följer i dess spår.

Avgift

Endast för medlemmar. Kostnadsfritt, men vi tar ut en no-show-avgift på 600 kr om du inte avbokar vid förhinder (senast 24 tim innan). OBS! Lunch ingår ej!

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Annons
    Informa

    Informa är säljbolaget för tidskrifter som vill öka sina intäkter. Hos oss får du som uppdragsgivare en professionell säljavdelning och speaking partner, som satsar långsiktigt och målinriktat.

  • Annons
    Adviser

    Vi har lång erfarenhet av försäljning av annonser i tidningar och på nätet. Vårt mål är alltid att göra såväl uppdragsgivare som annonsörer nöjda. Vi tror på långsiktiga relationer där alla är vinnare.

  • Annons
    Anygraaf

    Anygraaf är ett finskt företag som har mer än 25 års erfarenhet av systemutveckling för tidnings- och mediehus. Anygraaf har dotterbolag i Sverige och i USA. Vidare finns samarbetspartners i Holland och Tyskland. Anygraafs produktportfölj täcker alla behov som finns i mediehusen – från redaktionella system, annons- och upplagesystem till kalkylering av tryckuppdrag.