Ansvarsfull kommunikation om miljö och klimat
Miljö- och hållbarhetsargument är numera vanligt förekommande i marknadsföring. Konsumenterna har ett ökande miljöintresse och efterfrågar vad företag gör i sitt miljöarbete och företag vill dessutom gärna kommunicera om sitt miljöarbete. Användning av miljöargument ställer höga krav på bevis och det är lätt att hamna snett i kommunikationen. Från den 1 september gäller dessutom nya regler för marknadsföring med bland annat hårdare sanktioner.
Internationella Handelskammaren (ICC) har uppdaterat de miljö- och klimatriktlinjer som varit ett komplement till ICC:s regler för reklam- och marknadskommunikation och erbjuder nu en digital utbildning om vad som är ett miljö- och klimatpåstående och hur dessa får användas i marknadskommunikation m.m.
För branscher inom media är det extra viktigt att vara uppdaterad om reglerna då det även finns ett medverkansansvar i marknadsföringslagens regler som kan bli aktuellt. För dig som är medlem i Sveriges Tidskrifter finns nu en möjlighet att gå ICC:s digitala utbildning till rabatterat pris. Koden är SveTidn2022 och kan användas av alla anställda i era medlemsföretag.
Läs mer om utbildningens innehåll här
Ta del av aktuella datum och anmäl dig som medlem i Sveriges Tidskrifter till rabatterat pris här