16 november 2023 - Extern kurs

Ansvarsfull kommunikation om miljö och klimat

16
nov
Ansvarsfull kommunikation om miljö och klimat
Erbjudande: utbildning om ansvarsfull kommunikation om miljö och klimat till rabatterat pris för dig som är medlem i Sveriges Tidskrifter

Miljö- och hållbarhetsargument är numera vanligt förekommande i marknadsföring. Konsumenterna har ett ökande miljöintresse och efterfrågar vad företag gör i sitt miljöarbete och företag vill dessutom gärna kommunicera om sitt miljöarbete. Användning av miljöargument ställer höga krav på bevis och det är lätt att hamna snett i kommunikationen. Från den 1 september gäller dessutom nya regler för marknadsföring med bland annat hårdare sanktioner.

Internationella Handelskammaren (ICC) har uppdaterat de miljö- och klimatriktlinjer som varit ett komplement till ICC:s regler för reklam- och marknadskommunikation och erbjuder nu en digital utbildning om vad som är ett miljö- och klimatpåstående och hur dessa får användas i marknadskommunikation m.m.

För branscher inom media är det extra viktigt att vara uppdaterad om reglerna då det även finns ett medverkansansvar i marknadsföringslagens regler som kan bli aktuellt. För dig som är medlem i Sveriges Tidskrifter finns nu en möjlighet att gå ICC:s digitala utbildning till rabatterat pris. Koden är SveTidn2022 och kan användas av alla anställda i era medlemsföretag.

Läs mer om utbildningens innehåll här

Ta del av aktuella datum och anmäl dig som medlem i Sveriges Tidskrifter till rabatterat pris här

GUIDE: Så använder du AI-verktyg för din research
Här ger vi dig elva råd för hur du använder AI i researcharbete samt åtta tips på bra AI-verktyg för dig som är journalist. Lasse Edfast, som utbildar journalister i att använda AI för grävande delar med sig av sin kunskap och Aftonbladets AI-redaktör Konrad Cronsioe berättar om hur tidningen använder AI på redaktionen.
Läs hela guiden: Så använder du AI-verktyg för din research

Prenumerera på Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev

Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev ger aktuella, inspirerande och nyttiga inblickar i tidskriftsvärlden.


Lyssna på Publicistpodden

Lyssna här