Almedalen: Journalistik eller kommunikation – vad är skillnaden?

kostymbild från undersökning orgpress

 

I Sverige har vi en stolt  tradition av fristående och granskande journalistik inom våra fackförbund och medlemsorganisationer. Tidningarna har viktiga demokratiska funktioner som bevakare av vita ”ämnesfläckar” samt är i många familjer den enda tidning som läses.  Men under det senaste året har tonläget ibland varit högt när det gäller ägarnas förhållande till sina tidningar.

  • Hur stark står medlemstidningar och modellen med självständig journalistik i tider när annonsintäkterna minskar och när en del organisationer vill inlemma tidningen i annan kommunikation till sina medlemmar?
  • På vilket sätt påverkas vår demokrati om medlemstidningarna ska kommunicera åt förbunden istället för att vara fristående granskare?
  • Traditionellt har tidningarna haft en stark ställning och stor betydelse ur ett medlemsperspektiv. Men vad händer nu?

Under våren har Sveriges Tidskrifter låtit Kantar Sifo genomföra en undersökning med ett antal förbundsordföranden för att ta redan på mer kring hur de ser på sina medlemstidningar; oberoende eller integrerad? Tryckt eller digital? Opinionsbildande eller identitetsskapande? Samma undersökning genomfördes 2014. Resultatet i år visar bland annat på en viss förskjutning.

10.00: Presentation av undersökningen om tidningsägarnas attityder
Martin Ahlqvist och Peter Malmsten, Kantar Sifo inleder med att presentera undersökningen.

  • 10.20: Paneldiskussion
    Laila Naraghi, (S), riksdagsledamot
  • Morgan Olofsson (L), riksdagskandidat, tidigare kommunikationsdirektör på Röda korset och ansvarig utgivare för medlemstidningen Henry.
  • Susanna Lundell, chefredaktör Kommunalarbetaren

Moderator: Helle Klein, ordförande i Sveriges Tidskrifter och vd/chefredaktör för Dagens Arbete och DA Media.

Anmälan: Öppet seminarium, först till kvarn.

Kontakt: Hanna Hallerheim, Sveriges Tidskrifter.

datum & tid

2 juli kl 10.00-10.45.

Plats

Takterrassen Donnerska huset, Visby, (ingång på vänster sida om huset).

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Annons
    Sörmlands Printing Solutions

    Som tidskriftstryckeri har Sörmlands Printing Solutions varit ledande i många år och det är en tradition vi är stolta över.  Att med modern utrustning och engagerad personal kunna möta dagens utmaningar ger oss motivationen att ständigt utvecklas och bli bäst på det vi gör. 

  • Annons
    Annonskraft

    En erfaren och engagerad säljkår som trivs på jobbet och drivs av nytänkande. Vi har sedan 2000 samarbetat med flera av de stora medieaktörerna, både vad gäller print och digitalt.

  • Annons
    V-TAB

    Nordens största tryckerikoncern. Tänk tryck. Tänk V-TAB. Hos oss har du tillgång till all tänkbar tryckkompetens och en ansenlig bredd med tjänster – från tidningar och direktreklam till skyltar och affärstryck i alla möjliga och omöjliga former.