26 jun 2024 - 27 jun 2024 - Almedalen

Sveriges Tidskrifter i Almedalen 2024

26
jun
Sveriges Tidskrifter i Almedalen 2024
Plats Mediescenen, Tage Cervins gata 5, Visby
Dag 1 26 juni 2024, 08:00 - 16:30
Dag 2 27 juni 2024, 08:00 - 15:45
Under Almedalsveckan är Sveriges Tidskrifter medarrangörer till Mediescenen ihop med ett antal organisationer och medieföretag. Under två dagar arrangeras en mängd seminarium med fokus på mediefrågor. Här nedan ser du hela programmet för den 26-27 juni då Mediescenen har sin verksamhet på Tage Cervins gata 5 i Visby.

Onsdag 26/6

08.00 – 08.45
Hat och hot mot journalister – och demokratin
Arrangörer: Fojo och Journalistförbundet

09.00 – 09.45
Offentlighet under press
Arrangör: Tidningsutgivarna

10.00 – 10.45
Public service och dagspressen: Konkurrens eller komplement?
Arrangör: Tidningsutgivarna

11.00 – 12.45
Paus – Schibsted planerar för aktivitet

13.00 – 13.45
Medieförtroende i den digitala tidsåldern: Personlig relevans utan att riskera polarisering?
Arrangör: Schibsted

14.00 – 14.45
Hur når vi unga som vill undvika nyheter?
Arrangör: Schibsted

15.00 – 16.15
Livepodd: Räcker de nya mediestöden?
🟢 Arrangör: Sveriges Tidskrifter och Tidningsutgivarna

Det nya mediestödet är i huvudsak utformat enligt mediestödsutredningens förslag, med syfte att främst stärka den regionala och lokala nyhetsjournalistiken. Det har också förslagits ett omställningsstöd riktat till tidskrifter som gör samhälls- och nyhetsjournalistik. Men är det tillräckligt?

För det nya mediestödet finns fortsatt frågetecken kring behovsprövning, enligt vilka kriterier vinster bedöms och om dessa är desamma för alla titlar eller skiljer sig åt beroende på spridningsområde, räckvidd, omsättning etc. Det är också tydligt att utredaren har sett tidskrifters viktiga roll samt bedömt att det behövs ett stöd för utvecklingen av tidskrifters digitala affärsmodeller. Samtidigt innebär förslaget att inga nya pengar tillförs. Regering och riksdag har även missat möjligheten att återinföra nollmomsen, vilket skulle kunna skapa goda förutsättningar för en fortsatt rik mediemångfald i hela landet. Om detta samtalar ledande medieprofiler i en livesänd podd.

Medverkande:
Per Hultengård, moderator, Tidningsutgivarna
Kerstin Neld, vd, Sveriges Tidskrifter
Johan Taubert, vd, Tidningsutgivarna
Jonas Nordling, moderator, frilans
James Savage, ordf. resp. vd, Sveriges Tidskrifter/The Local
Felicia Ferreira, chefredaktör, Dagen
Lina Hedenström, vd, NTM AB
Unn Edberg, vd, LO Mediehus
Thomas Mattsson, senior advisor, Bonnier News
Linnéa Kihlström, chefredaktör, Dagens Media

16.30 – 17.15
Organisationspress under press – hur viktig är egen journalistik för organisationer och förbund?
🟢  Arrangör: Sveriges Tidskrifter

Sverige har historiskt sett haft starka organisationstidningar och fackförbundspress. Samtidigt pågår en trend där fackförbund prioriterar ned den fristående journalistiken för att istället satsa på traditionellt kommunikationsarbete i de egna kanalerna.

Det finns flera exempel i närtid på hur fackförbund lagt ned sina egna medlemstidningar. Är det granskningen av det egna förbundet som skrämmer, eller varför väljer flera att gå samma väg? Hur påverkar det förtroendet för förbundet ur ett medlemsperspektiv när den interna journalistiska granskningen försvinner? Och hur resonerar de som går åt andra hållet och verkligen satsar på journalistiken?

Medverkande:
Jonas Nordling, moderator, Sveriges Tidskrifter
Marie Linder, förbundsordförande, Hyresgästföreningen
Felix König, kommunikationschef, RFSL
Linnéa Jahn, vice ordförande, DIK

Torsdag 27/6

08.00 – 08.30
Digital reklam – tar branschen tillräckligt ansvar?
Arrangör: IAB Sverige

08.45 – 09.30
Influencer Marketing – varför reklammärks endast 1 av 5 reklaminlägg?
Arrangör: Reklamombudsmannen

09.45 – 10.15
Personlig data – digitala reklamens valuta?
Arrangörer: IAB Sverige och MarLaw

10.30 – 11.00
Affiliatemarknadsföring – en växande marknad, men är det tillräckligt transparent för konsumenten?
Arrangör: Reklamombudsmannen och MarLaw

11.00 – 12.45
Paus (Daniel Helldén håller tal i Almedalen)

13.00 – 13.45
AI – En fråga om medieledarskap?
Arrangör: Medieledarna

14.00 – 14.45
AI – räcker det med märkning och transparens?
Arrangör: Utgivarna

15.00 – 15.45
Efter Kalla Faktas avslöjande: Hur ser publicisters, politikers och plattformars ansvar ut?
Arrangör: Utgivarna

Tidigare event

Visa fler äldre event
GUIDE: Så preppar du tidningen för kris och krig
Hur vet man om det är kris, vilka lagar gäller och vad ska du och din kollegor göra för att förbereda verksamheten? Ta hjälp av vår nya guide där du får råd av experter samt får reda på hur Polistidningen och Läkartidningen agerar.
Läs hela guiden.

Prenumerera på Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev

Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev ger aktuella, inspirerande och nyttiga inblickar i tidskriftsvärlden.


Lyssna på Publicistpodden

Lyssna här