Sveriges Tidskrifter i Almedalen 2024
Plats | Mediescenen, Tage Cervins gata 5, Visby |
Dag 1 | 26 juni 2024, 08:00 - 16:30 |
Dag 2 | 27 juni 2024, 08:00 - 15:45 |
Onsdag 26/6
08.00 – 08.45
Hat och hot mot journalister – och demokratin
Arrangörer: Fojo och Journalistförbundet
09.00 – 09.45
Offentlighet under press
Arrangör: Tidningsutgivarna
10.00 – 10.45
Public service och dagspressen: Konkurrens eller komplement?
Arrangör: Tidningsutgivarna
11.00 – 12.45
Paus – Schibsted planerar för aktivitet
13.00 – 13.45
Medieförtroende i den digitala tidsåldern: Personlig relevans utan att riskera polarisering?
Arrangör: Schibsted
14.00 – 14.45
Hur når vi unga som vill undvika nyheter?
Arrangör: Schibsted
15.00 – 16.15
Livepodd: Räcker de nya mediestöden?
🟢 Arrangör: Sveriges Tidskrifter och Tidningsutgivarna
Det nya mediestödet är i huvudsak utformat enligt mediestödsutredningens förslag, med syfte att främst stärka den regionala och lokala nyhetsjournalistiken. Det har också förslagits ett omställningsstöd riktat till tidskrifter som gör samhälls- och nyhetsjournalistik. Men är det tillräckligt?
För det nya mediestödet finns fortsatt frågetecken kring behovsprövning, enligt vilka kriterier vinster bedöms och om dessa är desamma för alla titlar eller skiljer sig åt beroende på spridningsområde, räckvidd, omsättning etc. Det är också tydligt att utredaren har sett tidskrifters viktiga roll samt bedömt att det behövs ett stöd för utvecklingen av tidskrifters digitala affärsmodeller. Samtidigt innebär förslaget att inga nya pengar tillförs. Regering och riksdag har även missat möjligheten att återinföra nollmomsen, vilket skulle kunna skapa goda förutsättningar för en fortsatt rik mediemångfald i hela landet. Om detta samtalar ledande medieprofiler i en livesänd podd.
Medverkande:
Per Hultengård, moderator, Tidningsutgivarna
Kerstin Neld, vd, Sveriges Tidskrifter
Johan Taubert, vd, Tidningsutgivarna
Jonas Nordling, moderator, frilans
James Savage, ordf. resp. vd, Sveriges Tidskrifter/The Local
Felicia Ferreira, chefredaktör, Dagen
Lina Hedenström, vd, NTM AB
Unn Edberg, vd, LO Mediehus
Thomas Mattsson, senior advisor, Bonnier News
Linnéa Kihlström, chefredaktör, Dagens Media
16.30 – 17.15
Organisationspress under press – hur viktig är egen journalistik för organisationer och förbund?
🟢 Arrangör: Sveriges Tidskrifter
Sverige har historiskt sett haft starka organisationstidningar och fackförbundspress. Samtidigt pågår en trend där fackförbund prioriterar ned den fristående journalistiken för att istället satsa på traditionellt kommunikationsarbete i de egna kanalerna.
Det finns flera exempel i närtid på hur fackförbund lagt ned sina egna medlemstidningar. Är det granskningen av det egna förbundet som skrämmer, eller varför väljer flera att gå samma väg? Hur påverkar det förtroendet för förbundet ur ett medlemsperspektiv när den interna journalistiska granskningen försvinner? Och hur resonerar de som går åt andra hållet och verkligen satsar på journalistiken?
Medverkande:
Jonas Nordling, moderator, Sveriges Tidskrifter
Marie Linder, förbundsordförande, Hyresgästföreningen
Felix König, kommunikationschef, RFSL
Linnéa Jahn, vice ordförande, DIK
Torsdag 27/6
08.00 – 08.30
Digital reklam – tar branschen tillräckligt ansvar?
Arrangör: IAB Sverige
08.45 – 09.30
Influencer Marketing – varför reklammärks endast 1 av 5 reklaminlägg?
Arrangör: Reklamombudsmannen
09.45 – 10.15
Personlig data – digitala reklamens valuta?
Arrangörer: IAB Sverige och MarLaw
10.30 – 11.00
Affiliatemarknadsföring – en växande marknad, men är det tillräckligt transparent för konsumenten?
Arrangör: Reklamombudsmannen och MarLaw
11.00 – 12.45
Paus (Daniel Helldén håller tal i Almedalen)
13.00 – 13.45
AI – En fråga om medieledarskap?
Arrangör: Medieledarna
14.00 – 14.45
AI – räcker det med märkning och transparens?
Arrangör: Utgivarna
15.00 – 15.45
Efter Kalla Faktas avslöjande: Hur ser publicisters, politikers och plattformars ansvar ut?
Arrangör: Utgivarna