E​U Update nr 1, 2025

EU Update 2025 23 april
E​U Update nr 1, 2025
Ett enklare och snabbare EU | Oro inför AI-förordningen och Digital Faireness Act | Granskning av "consent or pay"-modeller

I EU Update belyser vi en gång per kvartal de för tidskriftsbranschen viktigaste frågorna inom EU. Lagstiftningsarbetet inom EU har ju som bekant en direkt påverkan på vårt svenska rättssystem, och just nu finns en del intressanta EU-förslag som förväntas kunna påverka tidskriftsbranschen i någon riktning.

I detta nummer ska vi belysa några av de för publicisterna intressanta lagstiftningsarbetena. Men först några ord om det ”förenklingsarbete” som nu sker inom EU.

EU:s förenklingsarbete – A simple and faster EU

I det förra och tillika första numret av EU Update presenterade vi några av de nya EU-kommissionärerna och deras respektive fokusområden. I den nya kommissionen finns ett ganska tydligt fokus på förenkling och konkurrenskraft. Här skiljer den nya kommissionen sig från den tidigare i det att den tidigare hade mer fokus kring reglering och harmonisering av regelverken. Detta synsätt skapade en överreglering som har haft en del negativa konsekvenser för den inre marknaden.

I den så kallade Draghi-rapporten (som överlämnades från Europeiska centralbankens tidigare chef Mario Draghi till Ursula von der Leyen den 9 september 2024) lyfts EU:s svaga produktivitetstillväxt, där en av förklaringarna anges som den mycket hårt reglerade inre marknaden. Rapporten pekade på att EU måste investera stort för att möta konkurrensen från USA och Kina. Det återstår dock att se hur stabil kurs det nya förenklingsfokuset verkligen har, och om det kommer att förändra kommissionens arbetssätt grunden, eller om det är en mer tillfällig reaktion på den svaga produktivitetstillväxten. Vi får anledning att återkomma till detta. För närvarande ligger ju som bekant stort EU:s fokus på handelstullar och att försöka undvika ett handelskrig med USA.

Lagstiftningsarbetet

🟢 AI-förordningen trädde i kraft den 1 augusti 2024. Olika bestämmelser ska sedan börja tillämpas vid olika tidpunkter. Kortfattat kan man säga att bestämmelserna som rör de förbjudna AI-användningsområdena (artikel 5) började gälla den 2 februari 2025, bestämmelserna som rör AI-modeller för allmänna ändamål börjar gälla den 2 augusti 2025 och den 2 augusti 2026 blir så gott som hela AI-​​förordningen tillämplig (artikel 113).

Förordningen har starkt fokus kring AI-systemens säkerhet, ansvar och kontroll avseende leverantörer och tillhandahållande. I ​förordningen återfinns olika riskklasser förbundna med krav på säkerhet.

Det som dock är mest intressant för publicisterna är upphovsrätten som ska skydda publicisternas innehåll. I nuläget finns skäl att vara orolig över utvecklingen kring AI-förordningen, just vad gäller upphovsrätten och AI-verktygens skrapning av tidningssajter. Det tredje utkastet till den så kallade Code of Practice som nyligen togs fram av EU-kommissionen, och som ska skydda tidningarnas sajter från skrapning, är precis som de två tidigare utkasten otydligt och kravlöst i förhållande till AI-verktygen.

Från vår sida, inklusive våra europeiska systerorganisationer samt även Tidningsutgivarna (TU), är vi mycket oroade över denna utveckling. En svag AI-förordning är som sagt ett hot mot upphovsrätten och riskerar att underlätta AI-driven desinformation för att nämna ett par konsekvenser. Sveriges Tidskrifter och TU har i en debattartikel i Dagens Media den 5 april uppmanat Sveriges regering och Justitiedepartementet att tydligt markera behovet av att de regleringar som AI-förordningen innehåller inte urvattnas och blir oanvändbara. Sveriges Tidskrifter och TU med flera kommer att följa detta noga, tillsammans med våra moderorganisationer i Bryssel.

🟢 Under hösten har Europeiska dataskyddsstyrelsen, EDPB genomfört en granskning av så kallade Consent or pay-modeller. Modellen innebär att användare får ta ställning till om man vill acceptera cookies eller motsvarande tekniker (consent) eller teckna abonnemang med tjänsten man besöker (pay). Svenska publicister använder till största delen en modell där man accepterar cookies eller gör mer specifika inställningar. I andra länder, exempelvis Tyskland och Frankrike, används consent or pay mer binärt, med dessa två alternativ.

EDPB:s granskning riskerar att resultera i en tredje gratisväg vid sidan om samtycke (consent) (till anpassad annonsering) eller betalning (pay) för redaktionellt innehåll. En sådan väg riskerar att bli en gratisväg till publicisternas innehåll och kvalitetsjournalistik. En tredje väg skulle orsaka oöverskådlig skada för den fria pressen på internet och för medborgarnas informationsfrihet. Våra moderorganisationer i Bryssel – EMMA och ENPA – arbetar mycket intensivt med denna fråga. Vi menar att eftersom EDPB:s uppgift är att tolka GDPR finns det ingen anledning att överväga en ”tredje väg” i riktlinjerna. Om man ändå önskar inkludera en ”tredje väg” i diskussionen måste det vara tydligt att detta sker på frivillig basis och inte utformas som en rättslig skyldighet.

Vi får se hur detta utvecklar sig. Nästa steg är att EDPD slutför de dialoger man har med olika intressenter. Det finns ännu ingen skarp tidtabell på när EDPB:s arbetet ska vara klart.

🟢 EU arbetar vidare med Digital Fairness Act, DFA i syfte att stärka konsumenträttigheterna. I DFA har bland annat fokuserats på hantering av digitala prenumerationer, exempelvis när man upplever att företag gör det onödigt svårt att säga upp prenumerationer. Inom ramen för DFA diskuteras även tvivelaktiga kommersiella metoder från sociala medier-influencers och så kallade mörka mönster, vilket beskrivs som tekniker för att styra/manipulera konsumenterna att göra vissa val på en web-sida.

Vi har tidigare känt oro för att denna reglering kan få betydelse för publicisters affärsmodeller, där en överarbetad DFA riskerar att bromsa publicisters tillväxt. Nästa steg i denna process är en så kallad konsultation, vilket kan jämföras med ett remissförfarande. Det troligaste är att konsultationen påbörjas under maj månad, men inget datum är ännu fastslaget.

Det blir för övrigt intressant att se om det ovan beskrivna förenklingsarbetet kommer att ha någon påverkan på detta arbete. Vi följer upp och får anledning att återkomma.

Tobias Eltell, jurist Sveriges Tidskrifter

Tidigare EU Update

Första numret av EU Update

Till arkivet
Så når du den svårflörtade unga målgruppen
Inspireras av 13 tips från experten, hur danska Zetland lyckats nå unga lyssnare samt exempel på tre internationella titlar som haft framgång hos yngre läsare.
Läs vår stora guide

Prenumerera på Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev

Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev ger aktuella, inspirerande och nyttiga inblickar i tidskriftsvärlden.


Lyssna på Publicistpodden

Lyssna här