40 år av svenska Medievanor

Sedan 1979 har Mediebarometern årligen belyst vår konsumtion av olika medier en genomsnittlig dag. Mycket har hänt i medielandskapet under dessa 40 år. Där Mediebarometern har anpassats och moderniserats för att kunna följa medieutvecklingen, genom att studera användningen av enskilda plattformar. 

Vi, tack vare Mediebarometern kan nu följa den digitala omställning som vi just nu befinner oss i mitt i. Under 2018 läste 28 % av befolkningen en tidskrift (tryckt eller digital) en genomsnittlig dag. 1995 när Mediebarometern började studera tidskriftsläsandet, var motsvarande siffra 49%.

 

Här kan du kan läsa mer om medielandskapets utveckling i Mediebarometern 2018.

Etiketter: statistik

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Annons
    Anygraaf

    Anygraaf är ett finskt företag som har mer än 25 års erfarenhet av systemutveckling för tidnings- och mediehus. Anygraaf har dotterbolag i Sverige och i USA. Vidare finns samarbetspartners i Holland och Tyskland. Anygraafs produktportfölj täcker alla behov som finns i mediehusen – från redaktionella system, annons- och upplagesystem till kalkylering av tryckuppdrag.

  • Annons
    PositionEtt

    PositionEtt AB är ett konsultföretag som arbetar med utveckling av informationssystem baserade på modern databasteknik.

  • Annons
    Aller

    Aller Tryck A/S är ett modernt rulloffsettryckeri som ligger i Köpenhamn. Tryckeriet är helt anpassat för att trycka veckotidningar och tidskrifter till den Skandinaviska marknaden.