Den ansvariga utgivaren – Dina medarbetare
Dina medarbetare

Ensamansvaret ger utgivaren unik makt över det som publiceras. Vid ett aktivt utgivarskap för det också med sig ett stort inflytande över arbetet med materialet. Men det finns gränser där utgivaren inte är utgivare utan framför allt arbetsledare på en arbetsplats, där ansvaret för sådant som görs följer av andra lagar och där ansvar om något havererar delas av flera.
Dessutom kan publicistiska beslut leda till obehag, trakasserier och hot som drabbar medarbetare.

Det finns starka skäl för en utgivare att tänka i konsekvenser, att vara omsorgsfull och empatisk. Och att ha goda kunskaper i lagstiftningen kring det redaktionella arbetet.

Genomtänkt och konsekvent

Utse en ställföreträdare, eller flera, beroende på hur er verksamhet ser ut!

Ställföreträdaren blir en initierad partner till utgivaren, någon som är van vid och kunnig i de ofta komplexa utgivarfrågorna. Väl så viktigt är att ansvarsbelastningen blir mer rimlig. Utgivaren kan ta paus och ställföreträdaren ta över.

  • Utgivaren utser ställföreträdaren (ägaren godkänner)
  • De formella kraven är detsamma för ställföreträdaren som för utgivaren: över 18 år, folkbokförd i Sverige, ej under förvaltare eller i konkurs
  • Ställföreträdaren förlorar sitt uppdrag när utgivaren avgår
  • Var tydlig med när ställföreträdaren tar över ansvaret, inåt såväl som utåt

Det kan behövas kontroversiella, mer eller mindre dramatiska arbetsmetoder för att genomföra ett uppdrag, för att säkra ett önskat material. Eftersom det kan få rättsliga konsekvenser och påverka trovärdigheten är arbetsmetoderna rimligen en utgivarfråga. Några arbetsmetoder som kräver eftertanke:

  • Direktsändning – i annans regi gäller inte grundlagsskyddet
  • Dold kamera – dold mikrofon
  • Wallraffande – att ge sig ut för att vara någon annan
  • Konfrontering
  • Inbäddning – att på annans villkor följa ett skeende

Att journalistiken ska stå på egna ben är en trovärdighetsfråga. Ibland fungerar det inte eller är svårt att upprätthålla. De egna resurserna kan vara knappa. Fundera igenom hur ni hanterar när andra betalar.

  • Varuprover – testmaterial
  • Marknadsföringsevent
  • Bjudresor

När blir påfrestningen på trovärdigheten problematisk?

Exempel – medarbetare nära gränsen eller över den

Det finns en rad situationer där medarbetare ute i fält, på uppdrag, riskerar att begå brott. Det kan handla om att vara för närgången:

  • Hemfridsbrott
  • Olaga intrång
  • Ofredande

Avvisning – om man blir avvisad från en plats eller lokal där ägaren bestämt att det råder fotoförbud är det bara att följa uppmaningen. Men de bilder eller den film man tagit kan publiceras. Det är ett helt annat beslut, utgivarens beslut. Fotoförbudslagen som handlar om att skydda enskildas integritet har undantag för försvarlig fotografering – alltså som huvudregel journalistik.

Det är förbjudet att fotografera i rättssal eller in i rättssal. Däremot är det tillåtet att spela in det som sägs och att göra teckningar.

Hot och hat

Ett demokratiskt problem 
Journalister är extremt utsatta i sin yrkesroll. Enligt flera studier som gjorts visar det att hoten och hatet mot journalister leder till självcensur i många fall och utgör ett hot mot demokratin. Utöver detta är det även ett arbetsmiljöproblem.

Tänk igenom säkerheten

  • Säkerheten – tänk alla medarbetare, frilansare, partners
  • Förbered för attacker – fysiskt, digitalt
  • Arbeta i team för att sprida risker
  • Ledningen tar hand om obehag och kritik
  • Policy för hur sociala medier används
  • Var förberedd – så du inte blir försiktig

I tjänst eller inte

I det gränslösa universumet av meddelanden och medier är det väsentligt att ha ordning och struktur på när man som medarbetare är i tjänst eller inte.

Några verktyg:

  • Policy/regler för hur man uppträder i arbetet och som representant för företaget. Både fysiskt och digitalt!
  • Kan en medarbetare vara fullt ut privat i sociala medier? Är vi en del av logotypen?
  • Regler för när medarbetarna kan ha sidoaffärer till exempel uppdrag för andra
  • Kontrollfrågan: hur påverkas vår logotype?
  • Bloggaren – tänk igenom hur nära ert förhållande är – (inom YGL eller inte)

 

Checklista för ovanstående avsnitt.

Nästa avsnitt: Dina meddelare.

Tillbaka till startsidan.

Alla avsnitt:

Stor guide: Så kommer du igång med TikTok
Algoritmen på TikTok tycks nu gynna publicister. Flera nischade medier hittar sina målgrupper här. Är det dags även för dig?
Läs vår stora TikTok-guide

Prenumerera på Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev

Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev ger aktuella, inspirerande och nyttiga inblickar i tidskriftsvärlden.


Lyssna på Publicistpodden

Lyssna här