Här hittar du viktig information för dig som är chefredaktörer och ansvarig utgivare. Du lär dig både om de juridiska förutsättningarna och de publicistiska överväganden som du behöver hantera som utgivare på den svenska marknaden.
Personerna som står bakom den här viktiga informationen (på Sveriges Tidskrifters uppdrag) är Ängla Pändel, advokat på Mannheimer Swartling. Hon driver också den ideella expertorganisationen Institutet för Juridik och Internet och Anders Ahlberg, tidigare chefredaktör och ansvarig utgivare på b la Pressens Tidning. Han har utbildat utgivare i 20 år.
Informationen är indelad i sex avsnitt inkl övningsuppgifter (se nedan). Det bästa är att ta del av detta i ordning enligt punkterna nedan men du kan också klicka dig direkt till respektive avsnitt. Sist i varje avsnitt finns en checklista som du kan ha nytta av i det dagliga arbetet som ansvarig utgivare.
Avsnitten är:
- Grunderna i utgivarskapet – ägaren
- Dina medarbetare
- Dina meddelare
- Din publik
- Personerna vi berättar om
- Övningsexempel
I varje avsnitt kommer du att få en genomgång om vad som gäller enligt lag och etik, vilka förväntningar och krav du kan möta, råd på vägen samt checklista.