Den ansvariga utgivaren
Den ansvariga utgivaren
I Sverige har vi världens äldsta och starkaste tryck- och yttrandefrihetsskydd. För oss som branschorganisation och för våra medlemmar är ansvarigt utgivarskap en av de mest centrala frågorna. Mitt i tidernas kraftigaste medierevolution har det blivit allt svårare – och därmed allt viktigare – att vara ansvarig utgivare.

Här hittar du viktig information för dig som är chefredaktörer och ansvarig utgivare. Du lär dig både om de juridiska förutsättningarna och de publicistiska överväganden som du behöver hantera som utgivare på den svenska marknaden.

Personerna som står bakom den här viktiga informationen (på Sveriges Tidskrifters uppdrag) är Ängla ​Pändel, advokat på Mannheimer Swartling. Hon driver också den ideella expertorganisationen Institutet för Juridik och Internet och Anders Ahlberg, tidigare chefredaktör och ansvarig utgivare på b la Pressens Tidning. Han har utbildat utgivare i 20 år.

 

 

 


Informationen är indelad i sex avsnitt inkl övningsuppgifter (se nedan).
Det bästa är att ta del av detta i ordning enligt punkterna nedan men du kan också klicka dig direkt till respektive avsnitt. Sist i varje avsnitt finns en checklista som du kan ha nytta av i det dagliga arbetet som ansvarig utgivare.

Avsnitten är:

I varje avsnitt kommer du att få en genomgång om vad som gäller enligt lag och etik, vilka förväntningar och krav du kan möta, råd på vägen samt checklista.

Stor guide: Så kommer du igång med TikTok
Algoritmen på TikTok tycks nu gynna publicister. Flera nischade medier hittar sina målgrupper här. Är det dags även för dig?
Läs vår stora TikTok-guide

Prenumerera på Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev

Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev ger aktuella, inspirerande och nyttiga inblickar i tidskriftsvärlden.


Lyssna på Publicistpodden

Lyssna här