Så gick tidskriftsbranschen 2023

Pressmeddelande 2024 26 mars
Så gick tidskriftsbranschen 2023
4 050 tidskrifter som tillsammans omsätter 6,6 miljarder och har 4000 anställda, varav 2200 är journalister. Så kan man summera nuläget för den svenska tidskriftsbranschen. För åttonde året i rad presenterar Sveriges Tidskrifter tillsammans med IRM en branschrapport med syfte att öka kunskapen kring hur tidskriftsbranschens sammansättning och intäktsstruktur utvecklas.

Årets rapport visar hur den starka digitaliseringstrenden fortsätter för tidskrifterna. På totalen minskar branschen i storlek samtidigt som det bakom siffrorna ryms både minskande och ökande intäktsområden.

– Branschen har precis som övriga medieslag drabbats av den negativa annonskonjunkturen efter de starka åren 2021 och 2022. Samtidigt ser vi en ökning på 23 procent när det gäller digitala läsarintäkter, säger Kerstin Neld, vd på Sveriges Tidskrifter.

– När det gäller spridningen av tidskrifternas innehåll är det intressant att se hur alla kanaler utom print ökat i räckvidd från 2019 och framåt. Det gäller till exempel egna sajter, event, nyhetsbrev, poddar och så vidare, fortsätter Kerstin Neld.

Tidskriftsbranschens ekonomi

Samlat omsatte tidskriftsbranschen 6,6 miljarder kr under 2023 vilket är en nedgång på 5 procent jämfört med 2022. Detta inkluderar alla intäktsslag – läsare, reklam och övrigt.

  • Läsarintäkterna är branschens största intäktskälla. Under 2023 sjönk läsarintäkterna med drygt 4 procent vilket är en fortsättning på utvecklingen under föregående år. Under 2023 uppvisade lösnummerförsäljningen ett något större tapp relativt föregående år samtidigt som ökningen hos de digitala läsarintäkterna tilltog.
  • Annonsintäkterna uppvisade en rekordstor uppgång under 2021 och fortsatte att växa under 2022. Under 2023 har annonskonjunkturen svängt nedåt och den höga volatiliteten i annonsintäkter har haft en negativ effekt på utvecklingen. Annonsintäkterna föll med 8 procent under 2023. Nedgången har varit gällande både för de tryckta och de digitala annonsintäkterna. I jämförelse med tidigare år har därmed de digitala annonsintäkterna inte varit förskonade från en nedgång och därmed inte heller kunnat kompensera nedgången för de tryckta annonsintäkterna.
  • Branschens övriga intäkter (event, kurser, e-handel med mera.) uppvisar en uppgång jämfört med föregående år. Under pandemin drabbades de övriga intäkterna mycket kraftigt och har fram till 2023 fortsatt att uppvisa en negativ utveckling. Under 2023 har de övriga intäkterna brutit den negativa trenden och ökade med 4 procent jämfört med föregående år.

Branschens sammansättning

I Sverige finns ca 4 050 tidskrifter som visar på stor mångfald och belyser en mängd olika intresseområden. Inför årets rapport har IRM uppdaterat kartläggningen av antal titlar och rörelserna från år till år är små, totalt har antalet titlar dock minskat jämfört med föregående år.

Under 2023 är det ett något större antal titlar som avregistrerats jämfört med föregående år. Nedläggningarna kan bland annat förklaras av ökade kostnader. Det är fortfarande vanligt att digitalisera eller minska antalet utgåvor istället för att lägga ned papperstidskriften.

Under 2023 finns det uppskattningsvis 4 000 anställda i tidskriftsbranschen, av dessa estimeras 55 procent, eller 2 200, personer vara journalister.

Om undersökningen

Liksom tidigare år bygger informationen i rapporten på IRM:s (Institutet för reklam- och mediestatistik) reklamstatistik, analys av register från Kungliga Biblioteket och Mediemyndigheten samt en enkät till ett urval titlar. Därtill har IRM gjort beräkningar utifrån omsättning från officiell finans- och företagsinformation samt upplageinformation från TS Mediefakta AB.

Alla medlemmar i Sveriges Tidskrifter kan ladda ner hela branschrapport 2024 här

Kontakta oss om du inte fått lösenordet.

Till arkivet
Stor guide: Så lyckas du med AI-bilder
Skapandet, användningen, juridiken. Här får du en komplett guide till att lyckas med dina AI-bilder. Vi tipsar om vilka verktyg som är att föredra för publicister – och vilka du bör undvika.
Läs hela guiden.

Prenumerera på Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev

Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev ger aktuella, inspirerande och nyttiga inblickar i tidskriftsvärlden.


Lyssna på Publicistpodden

Lyssna här