- Det finns 4 250 tidskrifter i Sverige. De flesta är medlemstidskrifter. Hobby och fritidsintressen är det vanligaste ämnet.
- Samlat omsatte branschen 6,86 miljarder kronor under 2021 vilket är en ökning med 4 procent jämfört med 2020. Detta inkluderar alla intäktsslag – läsare, reklam & övrigt (event, e-handel m.m)
- Varje hushåll lägger i snitt omkring 720 kr på tidskrifter via prenumerationsavgifter, lösnummerköp och medlemsavgifter.
- Läsarintäkter är fortsatt branschens viktigaste intäktskälla. För tredje året i rad är läsarintäkterna stabila och uppgår till 3,5 miljarder kronor.
- Tidskrifternas annonsintäkter ökade med 13,6 procent under 2021. Det är första gången sedan 2012 de samlade annonsintäkterna visar en positiv utveckling. Detta innebär också att hela tappet under pandemiåret 2020 återhämtades 2021.
- Det är de digitala annonsintäkterna som drivit tillväxten. Tidskriftsbranschens digitala intäkter växer snabbare än de totala medieinvesteringarna och även snabbare än internet som kategori.
- Branschens övriga intäkter fick ett mycket tufft 2020 i spåren av pandemin och minskade med drygt 30 procent. Under 2021 fortsatte nedgången med 3 procent.
- Under 2021 finns det uppskattningsvis 4 100 anställda i tidskriftsbranschen. Av dessa estimeras 57 procent eller 2 400 personer vara journalister.
Källa: Sveriges Tidskrifters årliga Branschrapport 2022 – Tidskriftsbranschen i siffror.
Marknadsstruktur
Konsumentinriktade tidskrifter
Traditionellt delas tidskriftsmarknaden upp i populärpress och fackpress. Där populärpressen riktar sig till privatkonsumenter och fackpress till yrkesverksamma. Inom populärpress är mediehus som Aller media, Bonnier publications och Story House Egmont framträdande.
Yrkes- och organisationsinriktade tidskrifter
Den svenska marknaden har en stor och livaktig fackpress. Yrkes- och organisationstitlarna är många både till antalet och spridda i stora upplagor. Förlag med flera fackpresstitlar är till exempel LRF Media, Svenska Docu Media, Lärartidningar och LO Mediehus.
Bland de upplagemässigt största titlarna finns organisationstidskrifterna Hem & hyra, Kommunalarbetaren och Kollega.
Läs mer om TS-upplagor och Media Audit reviderad webbtrafik på www.kantarsifo.se/mediaaudit
Annonseffekt
Det finns flera sajter som samlar undersökningar av hur reklam och annonser i tidskrifter fungerar. Här hittar du ett urval:
FIPP (Internationell)
Magazines Canada (Kanada)
MPA (Australien)
MPA (USA)
Print Power (Sverige)
Rampanel (Sverige)
Print Wirkt (Tyskland)