Branschfakta
Tidskriftsbranschen i siffror
Sveriges rika utbud av tidskrifter representeras av alltifrån stora, affärsdrivna förlag till medlemstidningar som drivs av eldsjälar på ideell basis. Allra vanligast är medlemstidningarna, som utgör hälften av alla titlar i Sverige. Gemensamt för alla dessa tidskrifter är viljan att engagerat berätta om ett särskilt intresseområde.
  • Det finns 4 450 tidskrifter i Sverige. De flesta är medlemstidskrifter. Och hobby och fritidsintressen är det vanligaste ämnet.
  • Branschens totala omsättning på 7 miljarder kronor har minskat under de senaste åren och 2018-2019 tilltog tappet.
  • Branschens viktigaste intäktskälla är läsarintäkterna. Dessa utgör halva branschens omsättning och minskar under året. De digitala läsarintäkterna är ännu så länge små, men dessa ökar kraftigt från låga nivåer.
  • Reklamintäkterna har minskat med 43% sedan toppåret 2007. Under 2019 minskade även tidskrifternas digitala reklamintäkter för första gången.
  • Övriga intäkter utgör 14 procent av branschens omsättning och växer marginellt under 2019.
  • Native-annonseringen har visat god tillväxt, men under 2019 avstannar denna.

Källa: Sveriges Tidskrifters årliga rapport Tidskriftsbranschen i siffror.

Marknadsstruktur

Konsumentinriktade tidskrifter

Traditionellt delas tidskriftsmarknaden upp i populärpress och fackpress. Där populärpressen riktar sig till privatkonsumenter och fackpress till yrkesverksamma. Inom populärpress är mediehus som Aller media, Bonnier publications och Story House Egmont framträdande.

Yrkes- och organisationsinriktade tidskrifter

Den svenska marknaden har en stor och livaktig fackpress. Yrkes- och organisationstitlarna är många både till antalet och spridda i stora upplagor. Förlag med flera fackpresstitlar är till exempel LRF Media, Svenska Docu Media, Lärartidningar och LO Mediehus.

Bland de upplagemässigt största titlarna finns organisationstidskrifterna Hem & hyra, Kommunalarbetaren och Kollega.

Läs mer om TS-upplagor och Media Audit reviderad webbtrafik på www.kantarsifo.se/mediaaudit

Annonseffekt

Det finns flera sajter som samlar undersökningar av hur reklam och annonser i tidskrifter fungerar. Här hittar du ett urval:

FIPP (Internationell)
Magazines Canada (Kanada)
MPA (Australien)
MPA (USA)
Print Power (Sverige)
Rampanel (Sverige)
Print Wirkt (Tyskland)

    Vill du bli medlem? Gör en intresseanmälan så återkommer vi.

    Samhällsbärande
    Bland tidskriftsbranschens över 4000 olika titlar ryms en mängd aktörer med en samhällsbärande roll, både som kulturbärare och som en stark del av den svenska demokratin.
    Fyra tidskrifter som gör skillnad

    Prenumerera på Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev

      Lyssna på Tidskriftspodden

      Lyssna här